info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

پایداری شبکه برق استان البرز با احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک محقق می‌شود

کد خبر: 23135
تاریخ انتشار: 10 آذر 1400 - 17:26

عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک گفت: پایداری شبکه برق استان البرز با احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک محقق می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی استان البرز، امیررضا برکتین در هفدهمین نشست کمیسیون سرمایه گذاری(پول و بانک) و توسعه خدمات اتاق بازرگانی البرز با موضوع طرح احداث نیروگاه های مقیاس کوچک پایه گازسوز (CHP)گفت: در کشورمان برخی فعالیت ها مانند شهرک سازی و ساختمان سازی با رشد خوبی همراه بوده است اما بسیاری از بخش ها مانند تامین نیروی برق پیشرفت آنچنانی نداشت و جامعه را دچار چالش کرد.

وی در ادامه گفت: سال گذشته پیک مصرف برق در کشور به ۶۵ هزار مگاوات رسید در حالی که آن زمان تنها توانایی تزریق ۵۱ هزارمگاوات برق به شبکه را داشتیم، به همین دلیل برای جبران کسری ۱۵ هزارمگاواتی میان تولید و مصرف برق خاموشی های مدت دار در نقاط مختلف کشور اعمال شد که سهم البرز از این قطعی شبکه برق ۳۵۰ مگاوات بود.

عضو کمیسیون سرمایه گذاری(پول و بانک) و توسعه خدمات اتاق بازرگانی البرز افزود: با توجه به توسعه صنعت البرز، افزایش جمعیت و بالارفتن تعداد مشترکین خانگی احتمال دارد که تا حدود ۵۰۰ مگاوات با کسری برق در استان مواجه شویم.

وی بیان کرد: اگر دولت نتواند در بحث تامین برق به صنایع کمک کند عملا صاحبان صنعت و تولیدکنندگان به دلیل خاموشی های مدت دار و متعدد متضرر می شوند، به همین دلیل پیشنهاد اجرای طرح احداث نیروگاه های مقیاس کوچک پایه گازسوز را در هشتادمین جلسه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان مطرح و مصوب کردیم؛ چرا که با مشارکت سرمایه گذاران و احداث این نیروگاه ها،در سریع ترین زمان ممکن به شبکه برق استان متصل می شود.

برکتین در ادامه عنوان کرد: ما به دنبال این هستیم تا با ساخت نیروگاه های مذکور و بالا بردن توان شبکه برق استان در روزهای گرم سال سطح خاموشی ها را کاهش دهیم، البته در ادامه نیاز است که دولت نیز از این نیروگاه های مقیاس کوچک احداثی حمایت کند.

مدیرعامل شرکت تولید ملزومات برق با بیان اینکه در فاز نخست در کل ظرفیت ۱۰۰ مگاواتی برای احداث این نیروگاه های مقیاس کوچک در استان لحاظ شده است، افزود: می توانیم به عنوان نمونه در کل ۴ نیروگاه ۲۵ مگاواتی احداث کنیم یا بر اساس فراوانی درخواست ها نیروگاه های مختلف در مقیاس ۵ تا ۲۵ مگاوات را به مرحله احداث برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان جلسات تخصصی با مسئولان در راستای تخصیص زمین، شبکه گازرسانی، شبکه انتقال، تسهیلات بانکی و دیگر زیرساخت های احداث این نیروگاه های مقیاس کوچک برگزار کرده ایم، افزود: از سویی باید به سرمایه گذاران این پروژه ها اطمینان بدهیم که هزینه کردی که در احداث نیروگاه ها خواهند داشت، بعدها از سوی دولت جبران خواهد شد.

برکتین توضیح داد: احداث این نیروگاه ها فرصت خوبی برای سرمایه گذاری هدفمند، پایداری شبکه برق استان و جبران کسری ها در این زمینه است، البرز با اجرای این پروژه ها می تواند به استانی پایلوت و خودکفا در زمینه تولید انرژی تبدیل شود.

عضو کمیسیون سرمایه گذاری(پول و بانک) و توسعه خدمات اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: در حال حاضر از سوی وزارت نیرو به صورت خرید تنظیمی برای هرکیلووات ساعت برق نیروگاهی ۶۵۰ تومان پرداخت می شود و بر اساس این رقم پایه، مبلغ پرداختی به سرمایه گذاران پروژه های نیروگاهی را محاسبه می کنند.

وی در ادامه گفت: البته دولت باید تضمین کند که بعد از راه اندازی نیروگاه های مقیاس کوچک به مدت ۵ سال برق تولیدی از این طريق را از سرمابه گذارن پروژه های مربوطه خریداری خواهد کرد، بعد از آن سرمایه گذار خود تصمیم می گیرد که فعالیت نیروگاه مربوطه را چگونه ادامه خواهد داد.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید