info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

اختصاص سوخت یارانه ای به هواپیماهای باری در سال آینده/ تجهیز مرکز قرنطینه محصولات کشاورزی در فرودگاه پیام

کد خبر: 18261
تاریخ انتشار: 23 اسفند 1399 - 12:59

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان البرز با بیان اینکه تجهیز مرکز قرنطینه محصولات کشاورزی در فرودگاه پیام در حال انجام است، گفت: از سال آینده سوخت یارانه ای با تصویب مجلس به هواپیماهای باری تعلق می گیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، محمد بهرو در تشریح اقدامات انجام شده به منظور تسریع روند صادرات محصولات کشاورزی از گمرک استان به مقاصد کشورهای خارجی اظهار داشت: در بحث قرنطینه و صدور مجوز محصولات کشاورزی در گمرک پیام در گذشته امکانات محدودی وجود داشت که مشکلات زیادی را پیش روی صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان البرز قرار داده بود.

وی افزود: این موضوع با پیگیری‌های مستمر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی البرز، جلسات متعددی با مسئولان سازمان جهاد کشاورزی و گمرک استان و طرح در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حل شد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان البرز با بیان اینکه خوشبختانه از سوی سازمان جهاد کشاورزی البرز در راستای سیاست‌های جهش صادرات در محل گمرک پیام نسبت به تجهیز و توسعه مرکز قرنطینه محصولات کشاورزی اقدامات شایسته ای انجام شده است، بیان کرد: با این اقدامات در آینده نزدیک شاهد بهبود و تسریع در فرآیند صادرات محصولات کشاورزی در گمرک استان خواهیم بود.

بهرو در ادامه بیان کرد: اخیراً با پیشنهاد کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و تصویب آن در صحن مجلس، به هواپیماهای باری جهت صادرات محصولات کشاورزی یارانه سوخت برابر با هواپیماهای مسافری از طرف دولت در سال ۱۴۰۰ پرداخت خواهد شد،این موضوع کمک بزرگی برای صادرکنندگان در راستای کم شدن هزینه‌ها و کاهش زمان رسیدن محصول از مزرعه تا مقصد و در نتیجه حفظ کیفیت و رضایتمندی مشتریان صادراتی است.

وی با تاکید بر اینکه البرز در زمینه صادرات محصولات صیفی و تره بار جزو استان‌های برتر کشور است، گفت: اخیراً هم بر طبق سیاست‌ها و برنامه ریزی انجام شده در وزارت جهاد کشاورزی، بخشی از فعالیت‌های این حوزه به سمت تولیدات گلخانه ای سوق پیدا کرده است.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان البرز افزود: در گلخانه‌های پیشرفته و استاندارد استان البرز با حداقل مصرف آب و کمترین سطح آلایندگی خاک، انواع مختلفی از محصولات کشاورزی پرورش داده می‌شود که دارای راندمان تولید بسیار بالایی است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه استان البرز در راستای توسعه فعالیت‌های گلخانه ای در حوزه کشاورزی جزو استان‌های پیشگام بوده است، توضیح داد: در این راستا شهرک گلخانه ای هشتگرد در وسعت بیش از 170 هکتار احداث شده و ایجاد آن یکی از بهترین اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان است که خوشبختانه اتاق بازرگانی البرز در این زمینه همکاری‌های شایانی داشته است.

به گفته بهرو مسائل و مشکلات فعالان و بهره برداران شهرک گلخانه ای هشتگرد که عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی البرز هم هستند با پیگیری‌ها و برگزاری جلسات با مسئولان ذیربط طرح موضوع شده و نسبت به رفع آنها اقدامات موثری انجام شده است که خوشبختانه اکنون این شهرک گلخانه ای با تلاش شبانه روزی بهره برداران، به حداکثر ظرفیت تولید و بهره برداری رسیده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه پروژه احداث چندین شهرک گلخانه ای دیگر هم در سطح استان البرزدر دست اجرا است، افزود: در این راستا دستورات لازم از سوی مسئولان استانی صادر و واگذاری زمین برای استقرار بهره برداران صورت گرفته و در حال حاضر پروژه‌های ساخت عرصه های گلخانه ای در حال انجام است.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان البرز در پاسخ به این پرسش که اتاق بازرگانی هم می‌تواند در بحث سرمایه گذاری برای ایجاد یک شهرک گلخانه ای اقدام کند یا خیر، عنوان کرد: اتاق بازرگانی اصفهان با همکاری معاونت اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی در قالب مشارکت با بخش خصوصی و کمک های دولت این تصمیم را عملیاتی کرده و اقدام به راه اندازی یک منطقه ویژه گلخانه ای و آبزی پروری و گردشگری کرده است که اجرای چنین پروژه‌هایی می تواند در قالب برنامه های اتاق بازرگانی البرز هم دنبال شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بیشتر برنامه‌های کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی البرز در راستای حمایت از تولیدکنندگان، رفع موانع تولید و افزایش کمی و کیفی صادرات محصولات کشاورزی به صورت تشکیل جلسات مشترک تولید کنندگان و صادرکنندگان این بخش با مدیران دولتی در سطح استانی و ملی است.

وی تشریح کرد: پیگیری رفع موانع اجرایی از جمله تسریع در صدور مجوزها و پروانه احداث شهرک‌های جدید گلخانه ای در نقاط مختلف استان از جمله شهرستان طالقان، ساوجبلاغ، هشتگرد و کرج از دیگر برنامه‌های حال حاضر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی البرز است.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی البرز در بخش دیگری با اشاره به تاکید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) در یک وبینار در ماه گذشته میلادی در خصوص ریل گذاری در جهت توسعه توریسم کشاورزی در نقاط مختلف دنیا گفت: در آینده نزدیک شاهد توسعه روز افزون توریسم کشاورزی در دنیا خواهیم بود که شایسته است سیاست گذاران بخش کشاورزی ضمن ترویج و ترغیب سرمایه گذاری در حوزه گردشگری کشاورزی، از ظرفیت‌های بالقوه این صنعت بزرگ، بهره برداری کافی برای کشور داشته باشند.

وی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی البرز هم در این راستا به صورت مشترک با کمیسیون گردشگری اتاق اقداماتی را پایه ریزی کرده است و در روزهای پایانی امسال برنامه ریزی هایی خواهیم داشت تا در بهار ۱۴۰۰ به منظور توسعه گردشگری کشاورزی البرز فرصت بازدید عموم مردم از مزارع به روز و مدرن استان فراهم شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید