info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

نحوه بازگشت ارز صادراتی مشکلات زیادی برای تجار ایجاده کرده است/گمرک با تعیین ارزش گمرکی مانع زدایی کند

کد خبر: 19814
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1400 - 12:51

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با بیان اینکه در مسائل گمرکی موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات مشکلات زیادی را برای تجار و بازرگانان ایجاد کرده است، گفت: گمرک با تعیین ارزش گمرکی مانع زدایی کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، پرهام رضایی در نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی استان البرز با معاون فنی گمرک ایران که در محل اتاق بازرگانی البرز و با حضور رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان و مدیرکل گمرک البرز برگزار شد، اظهار داشت: مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه گمرک زیاد است و نامه‌های متعددی هم در این مورد دریافت کرده ایم.

وی افزود: با توجه به‌ جایگاه اتاق در مطالبه گری و تسهیل گری پیگیری و رفع این مشکلات را در دستور قرار دادیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با بیان اینکه این نشست از اهمیت زیادی برخوردار است ، گفت: در این نشست صنعتگران استان البرز مشکلات خود را به صورت حضوری با معاون فنی گمرک در میان می گذارند.

رضایی با بیان اینکه حل برخی مسائل گمرکی نیاز به پیگیری در سطح ملی دارد ، گفت: خوشبختانه مشکلات استانی فعالان اقتصادی البرز در این زمينه به دلیل تعامل با مدیران استانی در بیشتر موارد حل و فصل می‌شود.

وی ادامه داد: در ۴ سال گذشته در گمرک با حاشیه‌های کمتری نسبت به سال‌های نخست دهه ۹۰ و حتی ما قبل آن در دهه ۸۰ مواجه بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با بیان اینکه در چهارساله نخست دولت تدبیر و امید بر سر سامانه ایجاد شده در گمرک مشکلات تجارت و بازرگانان بیشتر شدف افزود: در چهارساله دوم این دولت شاهد اصلاح روند گمرکی بودیم.

وی با اشاره به اینکه گمرک قسمت آخر تجارت است و به همین دلیل بسیاری از عمده مسائل پیش روی فعالیت‌های اقتصادی صادراتی را در این نقطه می بینند ، تصریح کرد : واقعیت این است که تنها ۲۰ درصد معضلات حادث شده برای تجار و بازرگانان به گمرک باز می گردد که مرحله نهایی است و ۸۰ درصد مرتبط به دیگر مسائل از جمله امور بانکی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، عنوان کرد: در مسائل گمرکی موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات مشکلات زیادی را ایجاد کرده است،‌ گمرک می تواند با نقشی که در تعیین ارزش گذاری گمرکی دارد، تاثیر مهمی در کاهش مشکلات فعالان اقتصادی در این زمینه داشته باشد که سبب تعلیق کارت‌های بازرگانی برخی صادرکنندگان شد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به حل نشکلات صادرکنندگان افزود: سال گذشته نزدیک به ۱۵ هزار کانتینر محصولات کشاورزی مشتمل بر انواع سبزی و صیفی و تره بار استان البرز به خارج کشور صادر شد.

رضایی در ذکر یک مشکل مهم در بحث کالاهای صادراتی گفت: قیمت گذاری کالاها در کشورهای مقصد صادرات در حوزه خلیج فارس با ارزش گذاری گمرکی کشورمان خیلی تفاوت دارد و این مهم بر قیمت گذاری کالاها در خارج کشور ، تغییر آمار صادراتی و حتی کاهش انگیزه صادرکنندگان تاثیر دارد.

وی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد کنونی در حوزه معاونت فنی گمرک کشور بیان کرد: اگر همه مسئولان دولتی اینگونه کار کنند، در بازه زمانی کوتاه از وضعیت اقتصادی کنونی رها می‌شویم و از تصمیم گیری‌های جزیره ای که ادارات و نهادها درگیر آن هستند هم رهایی می یابیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز گفت: اداره کل گمرک استان هم از لحاظ رشد کارهای گمرکی و تسریع در امور پیشرفت خوبی داشته است و سبب شده که فعالان اقتصادی البرز تمایل بیشتری به انجام صادرات از مبدا همین استان داشته باشد.

وی تاکید کرد: وجود نزدیک به ۴ هزار واحد تولیدی و صنعتی و ۱۶۰ برند ملی و مطرح در البرز به یقین سطح انتظارات از کارکردها در نهادهای مختلف اجرایی استان را بیشتر می کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید