info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

رئیس بنیاد نخبگان استان البرز: ایران در جایگاه 15 علمی دنیا قرار گرفت/ وضعیت نامناسب رتبه ایران در حوزه نوآوری و فناوری

کد خبر: 23793
تاریخ انتشار: 28 دی 1400 - 10:36

رئیس بنیاد نخبگان استان البرز با بیان اینکه ایران در وضعیت نامناسبی از لحاظ رتبه حوزه نوآوری و فناوری دارد، گفت: در رتبه بندی کشورها از لحاظ جایگاه علمی، رتبه 15 دنیا متعلق به ایران است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی استان البرز، محمد نبیونی در آئین تجلیل از برگزیدگان دومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر که به میزبانی اتاق بازرگانی البرز و با حضور مسئولان استانی و برگزیدگان این جشنواره برگزار شد، اظهار داشت: در برقراری تعامل میان صنعت و دانشگاه آنچنان که باید موفق نبوده ایم و خیلی از آمارها بر این موضوع دلالت دارد.

وی با بیان اینکه نظام آموزش عالی کشور در سال‌های گذشته دستاوردهای خوبی داشته است، بیان کرد: این موارد مشتمل بر افزایش کمی دانشجویان در سال‌های اخیر، سهولت دسترسی دانشجویان و پژوهشگران به منابع داخلی و بین المللی، گسترش مراودات علمی و کسب رتبه‌های علمی بین المللی است که این موفقیت‌ها سبب شده که در جایگاه ۱۵ علمی دنیا قرار داده شویم.

رئیس بنیاد نخبگان استان البرز در ادامه چالش‌های نظام آموزش عالی کشور را در ۵ عنوان شرح داد و افزود: مهترین آن کارآفرین نبودن فارغ التحصیلان دانشگاهی است، در کنار آن کمبود فرصت شغلی برای دانش آموختگان دانشگاهی، خروج فارغ التحصیلان نخبه دانشگاهی از کشور، وجود صندلی‌های خالی در نظام غیر دولتی و غیرانتفاعی آموزش عالی که متاسفانه به دانشگاه‌های دولتی هم سرایت کرده است، از جمله این چالش ها است.

وی ادامه داد: وضعیت نامناسب رتبه ایران در حوزه نوآوری و فناوری از دیگر چالش های نظام آموزش عالی کشورمان است، به نظر می رسد با وجود ترقی ۶ تا ۷ پله ای در این رتبه طی دو سال اخیر هنوز در میان ۱۴۰ کشور بررسی شده در میانه این لیست و جایگاه و رتبه ۷۰ هستیم.

به گفته نبیونی بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰ باید تعداد دانشجویان ایران به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برسد که طبق آمارهایی که تاکنون گردآوری شده حدود ۷۵درصد آن محقق شده و تعداد دانشجویان ما به ۳میلیون و ۲۰۶ هزار و ۳۸۰ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه اکنون نرخ ثبت نام در دانشگاه های کشور با کاهش همراه بوده و ازعدد ۵۴ به ۴۲ درصد رسیده است، گفت: این مسئله نشان از آن دارد که حتی خیلی از افراد پذیرفته شده در دانشگاه‌ها برای ثبت نام مراجعه نمی کنند.

رئیس بنیاد نخبگان استان البرز در ادامه با بیان اینکه هدف گذاری انجام شده برای تعداد دانشجویان کشور در رشته های علوم پایه در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۸۷ هزار نفر بوده است ، افزود: طبق آمار پایان ثبت نام سال تحصیلی دانشگاهی جاری بالغ بر ۲۰۷ هزار نفر معادل تحقق ۵۴ درصد هدف مورد نظر ثبت نامی در این رشته ها داشته ایم.

وی عنوان کرد: در سال جاری و همچنین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تقدیمی به مجلس که کلیات آن نیز به تصویب رسیده است، سهم اعتبارات پژوهشی و فناوری از تولید ناخالص ملی حدود ۰.۲۵ درصد است.

نبیونی تشریح کرد: در لایحه بودجه سال آتی همچنین "بند د تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۰" حذف شده است، این بند از بودجه زمینه آن را فراهم می کرد که از طریق اعتبارات پژوهشی تخصیصی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی آنها بتوانند فعالیت های پژوهشی خود را پیش ببرند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار ارائه شده از سوی پژوهشگاه "ایرانداک" برای ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۹ از حدود ۳۸ هزار و ۷۶۱ پایان نامه و رساله دفاع شده در دانشگاه‌های کل کشور تنها ۷۳۱ مورد معادل ۱.۸ درصد تقاضامحور بوده است که ما از میان آن ها تعدادی را در بحث کارفرما بودن در جشنواره ملی امیرکبیر در سال گذشته بررسی کردیم.

رئیس بنیاد نخبگان استان البرز با اشاره به رشد ۲.۵ برابری پایان نامه‌ها و رساله‌های ارسالی به دبیرخانه جشنواره ملی امیرکبیر در سال جاری نسبت به سال ۹۹ گفت: اما در همان مراحل اولیه چون بسیاری از این پایان نامه‌ها کارفرما محور نبودند،از چرخه داوری جشنواره حذف شدند و این نشان می دهد که باید نسبت به گذشته بیشتر کارکنیم.

وی توضیح داد: در ترکیب داوران این دوره جشنواره ملی امیرکبیر افرادی از صنعت، دانشگاه، کارفرمایان و کارآفرینان و فعالان حوزه نوآوری در کارگروه های بررسی پایان نامه ها و رساله ها حضور داشتند، دانشجویان و دانش آموختگان بیش از ۷۵ دانشگاه و مرکز علمی و فناوری کشور در این دوره پایان نامه ها و رساله های خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و بیش از ۹۲ کارفرمای مختلف از این آثار ارسالی حمایت کردند.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید