info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: اتاق بازرگانی ویترین نظام جمهوری اسلامی در خارج از کشور است

کد خبر: 25463
تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1401 - 20:46

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی ویترین نظام جمهوری اسلامی در خارج از کشور است، گفت: این پارلمان بخش خصوصی می تواند مبادلات ایران با دنیا را برقرار کرده و صادرات را گسترش دهد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، سید جواد حسینی کیا در جریان دیدار با رئیس اتاق و بازدید از نمایشگاه توانمندی های تولیدی و صنعتی مستقر در این مجموعه بیان کرد: استان البرز با بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی بعد از پایتخت، استانی مهم در زمینه تولید است.

وی با اشاره به وجود توانمندی های بالای تولیدی در البرز که بخش مهمی از این فعالیت ها به سال های قبل از جدایی این استان از پایتخت باز می گردد، گفت: امروز با تلاش های انجام شده در البرز بخشی از نیاز کشور که در گذشته متکی به واردات بود از طریق تولیدات این استان فراهم می شود.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت اینکه در بخش صنعت البرز بر تولید مبتنی بر دانش داخلی بیشتر از مونتاژ نمونه های خارجی تمرکز شده است، گفت: این توانمندی در بخش های مختلف از جمله ساخت قطعات خودرو، صنایع غذایی و دارویی و دیگر حوزه های تولیدی به خوبی نمود پیدا کرده و تاثیر مثبتی در توسعه صادرات کشورمان داشته است.

حسینی کیا در ادامه پتانسیل های موجود در بخش صنعت البرز را گام بلندی در راستای رونق تولید و به تبع آن ارز آوری حاصل از صادرات برشمرد ‌و گفت: با توجه به وجود چنین ظرفیت هایی در البرز باید نگاه ها به این استان تغییر کند و لازمه آن ایجاد چندین منطقه اقتصادی دیگر همانند مجموعه پیام است‌ تا در قالب آن صاحبان صنایع این استان از معافیت های مالیاتی بهره منده شده و در کنار آن بر تولید صادرات محور متمرکز شوند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص نگاه این پارلمان به حوزه تولید افزود: یکی از مهم‌ترین دیدگاه های مجلس حمایت از تولید و هدایت منابع بانکی به این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه بر حسب قوانین بالادستی حدود ۴۰درصد از منابع بانکی باید به سمت تولید هدایت شود، افزود: یکی از تلاش های مهم کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیگیری و تحقق این مهم است.

حسینی کیا در ادامه عنوان کرد: از دیگر برنامه های مهم کمیسیون صنایع و معادن مجلس تمرکز بر تدوین قانونی است که بر اساس آن دیگر هیچ واحد تولیدی یا صنعتی نباید به دلیل بدهی بانکی تعطیل شود، اکنون در مرحله نهایی کردن آن در کمیسیون هستیم، سپس در صحن علنی مجلس طرح خواهد شد، یک مسئله مهم دیگر بازگرداندن واحدهای راکد و نیمه تعطیل صنعتی به چرخه تولید است.

وی در بخش دیگری در خصوص چگونگی حمایت مجلس از تصمیماتی مانند ایجاد مناطق ویژه اقتصادی از جمله دارویی در استان البرز افزود: بسیاری از تولیدات دارویی کشورمان دانش بنیان هستند، در این زمینه با توجه به قانون موجود در حمایت از تولیدات دانش بنیان هر آنچه در حوزه توسعه‌ای و آرندی صورت می گیرد، هزینه نبوده و جزو مالیات تلقی می شود و در کل قانونی مترقی است.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد دیدگاه این پارلمان به اتاق بازرگانی گفت: اتاق بازرگانی پارلمان حوزه صنعت و حلقه ارتباطی آن با حاکمیت و از سویی دیگر ویترین نظام جمهوری اسلامی در خارج از کشور است و می تواند مبادلات ایران با دیگر نقاط دنیا را برقرار کرده و صادرات را گسترش دهد.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید