info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

در جلسه کارشناسی شورای گفتگو البرز مطرح شد؛ تاثیر افزایش تعرفه گاز مشترکین صنعتی بر قیمت تمام شده محصولات ایرانی

کد خبر: 23094
تاریخ انتشار: 8 آذر 1400 - 10:13

در جلسه کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز به تاثیری گذاری افزایش تعرفه گاز مصرفی مشترکین صنعتی بر قیمت تمام شده محصولات و تعدیل نیرو در کارخانه ها اشاره شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، جلسه کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز با موضوع "بررسی مشکلات ناشی از افزایش تعرفه گاز مصرفی واحدهای تولیدی" با حضور نمایندگانی از سازمان صمت، شرکت گاز،اتاق بازرگانی، شرکت شهرکهای صنعتی و استانداری البرز و مدیرانی از چند مجموعه صنعتی استان برگزار شد.

در این نشست مطرح شد که بهای گاز مشترکین مختلف بر اساس سیاست گذاری های کلی نظام همانند سایر انرژی ها فقط با اخذ مجوز شورای عالی اقتصاد(با حضور سران سه قوه) تعیین می شود.

در ادامه عنوان شد که بر اساس دستورالعمل ها در خصوص تغییر نرخ گاز بهای مشترکان مختلف که در ۴ بخش خانگی، تجاری، نیروگاهی و صنعتی تقسیم بندی شده اند، در حوزه مشترکان خانگی برای ۴ پله اول تغییری در بهای نرخ گاز مصرفی حاصل نشده است.

بر اساس آنچه در این جلسه بیان شد، از پله پنجم به بعد برای مشترکان خانگی محاسبه نرخ گازبهای مصرفی به شدت تصاعدی منظور شده است‌، نرخ های پتروشیمی ها، مشترکان نیروگاهی و صنایع فولادی هم تغییر کرده است، اما بهای مصرف گاز در سطح تمامی استان های کشور به صورت یکسان پیاده سازی می شود.

طرح این موضوع که هزینه گاز کارخانه های سیمان تحت تاثیر تغییر نرخ بهای گاز مصرفی به شدت افزایش یافته است، از دیگر مطالب بیان شده در این جلسه بود و در ادامه اعلام شد که بعد از تولیدکنندگان سیمان، صنایع نساجی، هتل داران،کارخانه های تولید کننده نان صنعتی، آجر، قند و شکر، شیشه، کاشی و سرامیک نیز جزو صنایعی هستند که هزینه مصرف گاز بالایی دارند و افزایش تعرفه گازبها در افزایش هزینه های آنها موثر است.

و اما بیان این مطلب که مزیت بخش انرژی کشور از جمله گاز به دلیل پایین بودن نرخ این حامل انرژی در ایجاد فرصتی رقابتی میان ایران و کشورهای همسایه است، این مسئله عنوان شد که باید از این فرصت در جذب سرمایه گذار خارجی استفاده کنیم اما متاسفانه تغییر بهای گاز مصرفی و فشار بر مشترکین صنعتی موجب کاهش تقاضای سرمایه گذاران برای مشارکت در پروژه ها است.

در بخش دیگری از این نشست با بیان این موضوع که افزایش تعرفه گاز مشترکین صنعتی و تولیدی بر قیمت تمام شده محصولات تاثیر می گذارد، عنوان شد که این فشارها در ادامه متوجه مصرف کننده است که باید کارهای مورد نیاز خانوار را با نرخ بالاتری نسبت به قبل تهیه کند،از سویی بالا رفتن هزینه های انرژی خیلی از صنعتگران را مجبور به تعدیل نیرو می کند.

در ادامه این نشست مطرح شد که مشکلات ناشی از افزایش بهای گاز مصرفی در صنایع کوچک که با اشتغال پایین و به سختی در حال فعالیت هستند، بیشتر بوده و ممکن است به توقف چرخه تولید این کارخانه منجر شود.

پاسخ دهید