info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

بخش خصوصی با سهم ۱۵درصدی در اقتصاد کشور سالانه ۱۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد

کد خبر: 27919
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1401 - 08:34

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد اقتصاد کشور در دست نهادهای دولتی و خصولتی و مابقی در اختیار بخش خصوصی است، گفت: این مسأله موجب شده است که کل سهم سالانه فعالان این بخش از صادرات غیرنفتی ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار باشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، رحیم بنامولایی در نخستین نشست شورای ارتباط صنعت با دانشگاه که در محل دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار شد با تاکید بر اهمیت جلوگیری از موازی کاری‌ها در این بخش و ساماندهی اقدامات لازم، اظهار کرد: در این میان بخشی از مسئولیت‌ها باید به برخی تشکل‌ها واگذار شده و به صورت تخصصی در هر صنعت نیز تصمیمات اساسی و غیرکلیشه‌ای اتخاذ شود.

وی با تاکید بر اهمیت به روز شدن دانشگاه‌ها گفت: در میان رشته‌های دانشگاهی کشور دانش‌آموختگان پزشکی همزمان در مراکز درمانی به صورت عملی تجربه کسب می‌کنند و از لحاظ اندوخته‌های عملی و مهارت‌آموزی مشکل آنچنانی ندارند، اما فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی اینگونه نیستند و عملا از حرفه‌آموزی عقب مانده‌اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اهمیت هماهنگی میان وزارتخانه‌های صمت و علوم، تحقیقات و فناوری برای تدوین رشته‌های مورد نیاز چرخه تولید کشور بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای گفت: امروز بیشترین آمار بیکاری کشور به قشر تحصیلکرده دانشگاهی جامعه تعلق دارد، به همین دلیل اکنون استقبال جوانان جامعه برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بیش از یک دهه از تمرکز اتاق بازرگانی البرز بر مسئله تعامل میان صنعت و دانشگاه می گذرد، افزود: از حدود دوسال قبل و در قالب برگزاری دو دوره جشنواره ملی امیرکبیر نیز بر کارفرمایی و تولید محوری شدن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی هدف‌گذاری کردیم تا کمتر شاهد خرید پایان‌نامه‌های دانشجویی به منظور اتمام دوره تحصیلات تکمیلی باشیم و دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی برای کارآموزی و کارورزی به صنعت سوق داده شوند.

بنامولایی عنوان کرد: بعد از برجام و با وجود تغییر شرایط اقتصادی کشور، اتاق بازرگانی البرز نخستین اتاق کشور بود که نمایشگاه دائمی از توانمندی‌های صنعت استان را راه‌اندازی کرد، این نمایشگاه فرصت خوبی برای آشنایی هیات‌های تجاری خارجی و از سویی جامعه دانشگاهی کشور با داشته‌های تولیدی البرز است که بیش از ۳۵۰۰ واحد صنعتی در آن فعالیت‌های تولیدی مختلف دارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه در کشورهای مختلف دنیا شهرک‌های تحقیقاتی در کنار شهرک‌های صنعتی دایر است، افزود: وظائف این شهرک‌های تحقیقاتی شناسایی پتانسیل‌های صنعتی و برآورد بازه زمانی برای پیشرفت و رشد مطلوب یک واحد تولیدی است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد صنعت ایران به شیوه سنتی اداره می‌شود، افزود: مدیران این مجموعه‌های تولیدی و صنعتی نیز تحصیلات کلاسیک ندارند، از طرفی بیش از ۷۵درصد اقتصاد کشور در دست نهادهای دولتی و خصولتی و تنها ۱۵ درصد در اختیار بخش خصوصی است، به نحوی که سهم فعالان این بخش از صادرات غیرنفتی سالانه بالغ بر ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار است.

بنامولایی با این توضیح که در استان البرز طرح تولید بدون کارخانه به عنوان یک رویکرد مهم دنبال شده است، گفت: در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان و گروه‌های استارت‌آپی به اتاق بازرگانی البرز وصل شده اند، هدف مهم ثبت ایده‌های آنها و اتصالشان به بازار کار است.

وی با اشاره بر اهمیت تقویت ایده و برند در کسب و کارها و سرمایه‌گذاری در این بخش عنوان کرد: اگر صنعت کشور در سه نوبت کار کند و تولید مستمر شود، این مهم نتیجه اقتصادی قابل قبولی در بر خواهد داشت، البته در کنار آن باید برای شناسایی موانع مخل کسب و کار نیز تلاش شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید