info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

بانک مرکزی جزیره ای عمل می کند/ برخی بخشنامه های موجود باید بروز رسانی شود

کد خبر: 27477
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1401 - 15:03

رئیس اتاق بازرگانی البرز گفت: متاسفانه بانک مرکزی و حتی برخی از وزارتخانه های کشور در حال حاضر جزیره ای عمل کرده و برخی بخشنامه هایی را اجرایی می کنند که متعلق به ۲۰ سال قبل است و باید بروز رسانی شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، پرهام رضایی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی فعالان بخش خصوصی استان البرز با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در محل اتاق البرز بیان کرد: البرز ظرفیت های خوبی در حوزه کشاورزی به ویژه مباحث صادراتی دارد، با وجود چنین ظرفیتی تاکنون از این پتانسیل به درستی استفاده نشده است، به عنوان نمونه در حوزه صنایع غذایی واحدهای تولیدی زیادی داریم.

وی ادامه داد: البرز استانی صنعتی است و به منظور تسریع در روند پیگیری و رسیدگی به مباحث و مشکلات بخش های تولیدی و صنعتی استان در حال حاضر جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی دو بار در ماه برگزار می‌شود در حالی که برگزاری این جلسات در دیگر استان ها به صورت یک نشست ماهانه است و این مهم نشان از اهمیت پیگیری مسائل اقتصادی در البرز و نگاه استاندار به این مسئله دارد.

رئیس اتاق بازرگانی البرز با طرح مشکلات صادراتی فعالان اقتصادی از تعیین بازارهای هدف بدین منظور سخن گفت و افزود: دیگر مسائل مهم پیش روی صادرکنندگان کشورمان در ارتباط با انتقال پول و حمل و نقل کالا و محموله ها به کشورهای هدف است.

وی با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر گسترش مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه ایران عنوان کرد: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم نیز تاکنون تعاملات خوبی با کشورهای همسایه برقرار شده است، اما هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت ۵۰۰ میلیون نفری ساکن در این کشورها برای توسعه صادرات استفاده کنیم و بهبود آن نیاز به بررسی بیشتر و به کارگیری اقدامات کاربردی تر دارد.

رضایی با ذکر این نکته که در حال حاضر بخش مهمی از بازارهای هدف صادراتی ایران را عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس تشکیل می دهد، گفت: اگر مسئله حمل و نقل کالاهای صادراتی به خارج از کشور تسهیل شود، بهتر می توانیم بر روی صادرات با روسیه و کشورهای مستقل مشترک المنافع متمرکز شویم.

وی در ادامه از محصولات تولیدی البرز مانند ماکارونی، سس و رب گوجه فرنگی به عنوان تولیدات خوب صادراتی نام برد که به صورت روزانه در حجم قابل توجهی به خارج از کشور صادر می شود، افزود: در زمینه صنایع آرایشی-بهداشتی نیز حدود ۷۰ درصد کارخانه های تولیدی کشور در البرز فعال است.

رئیس اتاق بازرگانی البرز افزود: از لحاظ قیمتی برخی محصولات صادراتی ایرانی با نمونه های مشابه خارجی قابل رقابت است، اکنون در صادرات محصولاتی مانند شامپو با توجه به قیمت مناسب و کیفیت مطلوب حتی با کشور چین هم می توانیم مراودات خوبی برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۲۰ هزار کانتینر انواع سبزی و صیفی تولید البرز به خارج کشور صادر شد، عنوان کرد: نکته مهم در این مورد حذف واسطه ها در چرخه تولید تا صادرات این محصولات است؛ چون تولید کنندگان تمام فرآیند کار از کاشت، برداشت، بارگیری، حمل کالا تا سردخانه و در نهایت صادرات به کشورهای هدف را خود عهده دار هستند.

رضایی با اشاره به مشکلات مهم پیش روی صادرکنندگان حوزه کشاورزی استان البرز در خصوص تامین سوخت کانتیرهای یخچالدار و تاثیر تاخیر در بازگرداندن ارزهای حاصل از صادرات بر تعلیق کارت های بازرگانی آنها گفت: در سفری به کشور امارات و با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت بازدیدی از بازار العویر دوبی و محل تحویل محموله‌های صادراتی کشاورزی ایران از جمله سبزی و سیفی داشتیم که بدون واسطه وارد کشور هدف شده است، اما بانک مرکزی از صادرکنندگان مربوطه می خواهد که ۳۰ درصد ارز حاصل از این صادرات را بازگردانند.

تامین سوخت فرودگاهی برای منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام البرز در دستور کار قرار دارد

وی در بخش دیگری با توضیح اینکه یکی از ظرفیت های خوب البرز منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام است، گفت: بحث تامین سوخت فرودگاهی برای این ظرفیت مهم اقتصادی را خواستاریم، باید بر روی بحث امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاران در این منطقه نیز بیشتر کار شود.

رئیس اتاق بازرگانی البرز در ادامه گفت: متاسفانه بانک مرکزی و حتی برخی از وزارتخانه های کشور در حال حاضر جزیره ای عمل کرده و شاهد اجرای برخی بخش نامه ها هستیم که متعلق به ۲۰ سال قبل است، در حالی که اکنون با توجه به فشار تحریم های اقتصادی بر تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید این بخشنامه ها بروز شود تا چالش های کمتری پیش روی فعالان اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: برای تحقق انتظاراتی مانند رقم صادرات سالانه ۱۰۰ میلیارد دلاری از کشور نیاز است که عمده مشکلات صادرکنندگان که مرتبط به حوزه حمل و نقل و یا انتقال ارز است به خوبی حل و فصل شود.

رضایی فرصت خوب ایجاد شده برای صادرات به روسیه را یک پتانسیل قابل توجه برای صادرات محصولات ایرانی برشمرد و گفت: البرز به تنهایی می تواند سهم بسیار بالایی در تامین کالاهای مصرفی در کشور روسیه ایفا کند، اما باید مسائلی مانند گشایش اعتبار اسنادی یا ال سی در این رابطه حل شود، چون هر دو کشور اکنون در تحریم هستند و باید یک خط اعتباری میان بانک های ایران و روسیه انجام شود.

وی با بیان اینکه امروز مدیران عامل بانک های کشور باید به صادرکنندگان ایرانی خدمات و سرویس مناسب ارائه دهند، افزود: بانک ها باید از بنگاهداری به بانکداری بازگردند و تعامل مناسب با واحدهای صنعتی برقرار کنند، بخشی از این مشکلات به عدم اطلاع رسانی صحیح بخشنامه های خوب و جدید صادراتی باز می گردد.

رئیس اتاق بازرگانی البرز در بخش دیگری در زمینه مشکلات بانکی گفت: مقرر شده بود که شعبه ای از بانک پاسارگاد در شهر بمبئی ایجاد شود اما این مهم هنوز محقق نشده است، در حالی که کشور هند بازار هدف خوبی برای صادرات محصولات ایرانی است و باید نقل و انتقال پول میان دو کشور حل شود؛ چون به عنوان نمونه مواد اولیه کارخانه های دارویی البرز از هند وارد می شود.

رضایی ادامه داد: ایجاد دفاتر مراکز تجاری در دیگر کشورها و رایزن های اقتصادی برای بهبود روابط تجاری ایران اقدام مهمی بوده است اما سفرای کشور هم باید در صحنه حضور داشته باشند و با روسای اتاق های بازرگانی استانی و اتاق های مشترک بازرگانی ماهانه نشست هایی برگزار کنند، باید تشکیل وبینارها و جلسات آنلاین بیشتری با حضور تجار دیگر کشورها برنامه ریزی شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید