info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز: شرایط برای واردات ماشین آلات سنگین مورد نیاز واحدهای صنعتی تسهیل شود

کد خبر: 20304
تاریخ انتشار: 12 تیر 1400 - 18:29

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه واردات ماشین آلات چهار محور برای نیاز داخل ضروری است، گفت: شرایط برای واردات ماشین آلات سنگین مورد نیاز واحدهای صنعتی تسهیل شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، جعفر سلیمانی در مورد موضوع واردات قطعات، تجهیزات و یا ماشین آلات خط تولید که ساخت نمونه داخلی آن هنوز محقق نشده است، اظهار داشت: از جمله این موارد ساخت دیزل ژنراتورهای سنگین بیش از 100 کیلووات است که در ساخت آن هنوز به خودکفایی ملی دست نیافته ایم.

وی با اشاره به اینکه در راستای کمک به چرخه توليد و از طرفی تامین شبکه توزیع برق بهتر است که شرایطی مهیا شود تا هر توليدكننده بتواند با تايید وزارت صمت یک دستگاه ژنراتور وارداتی براى مصرف واحد صنعتی خود وارد کشور کند، گفت: در این میان واردات ژنراتورهای دست دوم از از نظر اقتصادی به صرفه تر از تهیه آن در بازار داخلی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه در بحث واردات ژنراتورها ممنوعیتی وجود ندارد ، گفت: در این میان برخی از افرادی که در کار واردات ژنراتور هستند خود را تولید کننده آن معرفی می کنند، در حالی که تمامی قطعات این ژنراتورها وارداتی است و در داخل کشور مونتاژ می‌شود.

وی ادامه داد: قطعات خارجی مورد نیاز مونتاژ ژنراتورهای داخلی با استفاده از رانت‌هایی فراهم شده که نتیجه صدور برخی بخش نامه‌ها است.

سلیمانی در بخش دیگری با بیان اینکه ماشین آلات سه محور در داخل کشور تولید می‌شود و نیازی به واردات آن نیست ، افزود: اما در بحث خرید ماشین آلات 4 محور به بالا که مورد نیاز صنعت داخلی است به واردات این نوع ماشین آلات نیاز داریم.

وی ادامه داد: بر روی این قبیل ماشین آلات سنگین، دستگاه‌هایی خاص ماند پمپ بتن با وزن بیش از 30 تن نصب می شود که ماشین های سه محور داخلی توانایی نحمل آن را ندارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه عده ای از واردکنندگان یکسری ماشین آلات چند محور را با دستگاه های نصب شده بر روی آنها به گمرک رسانده اند ، تصریح کرد: اما متاسفانه این ماشین آلات در گمرک اسقاط شده است و فقط اجازه داده می شود که دستگاه نصب شده بر روی این ماشین آلات وارد کشور شود.

وی توضیح داد: وقتی از کامیون‌های سه محور بیش تر از حد ظرفیت استفاده شود، تردد این دستگاه‌ها با مخاطرات جاده ای مواجه است، در حال حاضر چون زمینه تولید ماشین‌ آلات سنگین 4 محور به بالا در کشور فراهم نیست و از طرفی به راحتی با واردات آن موافقت نمی شود، مجبور هستیم که از ماشین آلات سه محور داخلی استفاده کنیم.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید