info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

اولین جلسه کمیته‌های علمی و تحقیقات و برندینگ همایش بین‌المللی حلال در اتاق بازرگانی البرز برگزار شد

کد خبر: 29526
تاریخ انتشار: 8 مهر 1402 - 10:10
در کمیته‌های تخصصی علمی و تحقیقات و برندینگ همایش بین‌المللی حلال بر تقسیم‌بندی فعالیت‌های اجرایی در حوزه صنایع غذایی، دارویی، آشامیدنی، گردشگری و نساجی تاکید شد.

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، اولین جلسه دو کمیته تخصصی علمی و تحقیقات و برندینگ همایش بین‌المللی حلال و نقش آن در توسعه تجارت بین‌الملل با حضور رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش حلال، نمایندگانی از ادارات و دستگاه‌های اجرایی عضو این کمیته‌ها در محل اتاق بازرگانی البرز برگزار شد.

در نخستین جلسه کمیته علمی و تحقیقات همایش بین‌المللی حلال، سیدمحمدباقر رضوی تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری این همایش بیان کرد: در سطح دنیا و منطقه خاورمیانه در زمینه بازاریابی محصولات حلال کارهای مهمی انجام شده است، کشور ما نیز در گذشته جایگاه خوبی در این بازار داشت، اما اکنون سهم کمتر از یک‌درصد در این عرصه دارد.

وی تاکید کرد: باید فعالیت‌ها را در عرصه‌های مختلفی مانند تولید انواع محصولات غذایی، دارویی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی و یا حوزه گردشگری و نساجی حلال تقسیم‌بندی کرده و برای هر کدام تعریف و توجیه لازم ارائه شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی حلال گفت: از کشورهایی نظیر ترکیه و مالزی که سابقه خوبی در تولید و صادرات محصولات حلال دارند، مهمانان خارجی را برای سخنرانی در پنل‌های تخصصی همایش دعوت خواهیم کرد، استفاده از ظرفیت نخبگان کشور نیز می‌تواند در گردآوری و ارائه مقالات و تحقیقات علمی همایش حلال به ما کمک کند.

در بخش دیگری دکتر حسین میرمحمدصادقی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی ایران نیز در کمیته علمی و تحقیقات در ارتباط آنلاین با اعضاء این نشست عنوان کرد: برای حصول موفقیت در خصوص ارتقاء جایگاه نشان حلال ایران در بازارهای بین‌المللی دنیا نخست باید مرجع اصلی اعطای این نشان در کشور به درستی مشخص شود، چون در حال حاضر نهادهای مختلفی خود را متولی این امر می‌دانند.

وی در ادامه تاکید کرد: نیاز است که در اسرع وقت اطلاعاتی از آنچه در ایران و دیگر کشورها طی سال‌های گذشته در زمینه حلال انجام شده است، جمع آوری و بر اساس آن محورهای همایش و پنل‌های تخصصی مشخص شود.

با توجه به مطالب طرح شده در کمیته علمی و تحقیقات همایش بین‌المللی حلال مقرر شد که تاریخچه‌ای از رویدادها، همایش‌ها و سایر اقدامات مرتبط به حوزه حلال در ایران و دیگر نقاط دنیا تهیه و در جلسه آتی کمیته ارائه شود‌.

در ادامه نشست‌های تخصصی همایش بین‌المللی حلال، اولین جلسه کمیته تخصصی برندینگ همایش حلال و نقش آن در توسعه تجارت بین‌الملل برگزار شد.

در ابتدای جلسه نیز سیدمحمدباقر رضوی تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش حلال گفت: در جلسه کارشناسی در شورای گفت‌وگوی ملی و با حضور مسئولانی از استان‌های آذربایجان‌ شرقی، فارس، البرز و مرکزی با توجه به طرح موضوع اهمیت ارتقای جایگاه محصولات حلال ایران در بازارهای بین‌المللی در خصوص ضرورت تعیین ارگان متولی اعطای نشان حلال بحث و تبادل نظر شد که در نهایت مقرر گردید در این رابطه اقداماتی با حضور نهادهای اثرگذار در این بخش از جمله اتاق بازرگانی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در نیمه دوم آبان‌ماه امسال همایشی با محوریت حلال در کشور عربستان سعودی برگزار می ‌شود، گفت: باید از این نمایشگاه دیدن کنیم؛ زیرا در عربستان به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که تا سال ۲۰۳۰ سالانه بالغ بر ۲هزار میلیارد دلار صادرات حلال انجام دهند و به همین دلیل رویداد مذکور می‌تواند در برگزاری یک همایش مطلوب در ایران به ما کمک کند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی حلال افزود: این نشست باید عامل تحرکی باشد برای اینکه بتوانیم در بازارهای جهانی حلال حضوری موفق داشته باشیم و تولیدات ایرانی را به فروش برسانیم.

رضوی بیان کرد: در کمیته تخصصی برندینگ نیز راهکارهای ورود به بازارهای جهانی حلال و موانع آن از جمله مشکلات حوزه حمل‌و‌نقل بین‌المللی کالا، انتقال ارز و تسهیل فرآیند اعطای نشان حلال به برند مورد نظر بررسی می‌شود، برای جلب مشارکت لازم از سوی فعالان اقتصادی در زمینه ورود به تولید محصولات حلال و صادرات آن باید تضامین کافی به آنها ارائه شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی حلال تاکید کرد: نشان حلال باید به نشان برتری تبدیل شود که تضمین‌کننده سلامت، کیفیت و دیگر فاکتورهای یک محصول تولیدی باشد، هدف این است که نشان حلال ایرانی را به جایگاهی در بازارهای بین‌المللی برسانیم که در برگیرنده تمامی گواهینامه‌های استاندارد باشد.

وی بر اهمیت استفاده از داشته‌ها و امکانات سازمان ملی استاندارد برای بهبود جایگاه نشان حلال کشور و افزایش سطح تولیدات در این زمینه تاکید کرد.

در جلسه کمیته برندینگ همایش بین‌المللی حلال نیز مقرر شد؛ مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی (ایکریک) و سایر اعضاء کمیته برندینگ، مقالات و تحقیقات پژوهشی انجام شده در حوزه حلال را گردآوری کنند و در جلسه آتی کمیته فایل مطالب مربوطه ارائه شود.

در این جلسه همچنین نماینده اداره‌کل دامپزشکی البرز به عنوان مسئول کمیته برندینگ همایش بین‌المللی حلال تعیین شد.

پاسخ دهید