info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

احصاء مشکلات بخش کشاورزی البرز با رویکرد چشم‌انداز برنامه هفتم توسعه

کد خبر: 29792
تاریخ انتشار: 5 دی 1402 - 18:11
در نخستین جلسه کمیسیون کشاورزی چهارمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز مطرح شد:
نخستین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی استان البرز با محوریت هم‌اندیشی و هماهنگی جهت احصاء مسائل و مشکلات بخش کشاورزی بر اساس رویکرد چشم‌انداز برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، حسین بیگ‌محمدزاده در اولین نشست کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی چهارمین دوره اتاق بازرگانی البرز با اشاره به رویکرد هیات نمایندگان مبنی بر تقویت کمیسیون‌های تخصصی به عنوان بازوهای مشورتی اتاق و استفاده از ظرفیت فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف بیان کرد: با این رویکرد تعاملی بر سه محور مهم کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی در یکی از کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی البرز تمرکز شده است.

عضو هیات رئیسه چهارمین دوره اتاق بازرگانی البرز افزود: وجود بیش از ۶۸هزار هکتار اراضی زراعی و باغی، ۴۰۰هزار راس دام سبک و سنگین و ثبت آمار بیش از ۲میلیون تن در سال برای تولیدات خام کشاورزی و دامی از جمله ظرفیت‌های مهم البرز در حوزه کشاورزی است و این استان را قطب تولید صنایع تبدیلی کشاورزی در کشور می‌دانند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای تولید محصولات باغی نظیر سیب، گلابی، گیلاس و هلو در استان عنوان کرد: البرز قطب تولید صنایع تبدیلی کشاورزی نیز است و با توجه به وجود چنین توانمندی‌هایی در استان، مدنظر است که در این کمیسیون تخصصی در اتاق بازرگانی تصمیمات کارشناسانه و سازنده‌ای اتخاذ شود.

در ادامه این نشست نبی‌اله نوری‌نسب عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی البرز در خصوص اهمیت برگزاری جلسات این کمیسیون بیان کرد: از اهداف مهم ما تمرکز بر بهره‌مندی از تجربیات فعالان حوزه کشاورزی، آب و صنایع‌غذایی و در کنار آن استفاده از پتانسیل‌های اتاق بازرگانی البرز به منظور حل مشکلات موجود است.

وی با تاکید بر اهمیت اتخاذ تدابیر جدی در حوزه کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی و افزایش حجم سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها گفت: با توجه به اهمیت موضوع در کمیسیون تخصصی مرتبط به این حوزه در اتاق بازرگانی البرز پذیرای پیشنهادات تولیدکنندگان و کارشناسان هستیم و امیدواریم در جلسات مستمر کمیسیون و بر اساس مطالبات موجود و ارائه راهکارهای مناسب بتوانیم در مسیر دستیابی به اهداف و رفع موانع گام‌های مهمی برداریم.

در بخش دیگری از این نشست، احمد اکبریان رئیس اتحادیه دامداران استان البرز نیز با اشاره به ظرفیت بالای البرز در دامداری گفت: روزانه یک‌هزار و ۵۰۰تن شیرخام در این استان تولید می‌شود و ظرفیت تولید روزانه گوشت قرمز نیز روزانه ۴۰تن است.

وی با تاکید بر اهمیت احصاء و پیگیری مشکلات حوزه کشاورزی و صنایع وابسته در استان البرز با حضور مدیران و مسئولان کشوری گفت: علی‌رغم توانمندی بالای البرز در تولید محصولات مختلف کشاورزی مشتمل بر زراعی و باغی، دامداری و صنایع تبدیلی مرتبط انتظار می‌رفت که در سفر اخیر رئیس‌جمهور و هیات دولت به استان به بررسی مشکلات این بخش‌ها پرداخته شود، اما این مهم محقق نشد و امیدواریم که در دیگر برنامه‌های آتی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و یا وزیر کشاورزی چنین فرصتی لحاظ شود.

محمد علائی‌نژاد دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی چهارمین دوره اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه نمایندگانی از تمامی بخش‌های فعالیتی مرتبط به این حوزه در کمیسیون عضو هستند، افزود: هدف این است که با مشورت‌دهی و همراهی هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز بتوانیم تصمیمات مهمی را به منظور تسهیل امور بخش خصوصی در استان اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه البرز در یک دوره‌ای از استان‌های مطرح تولید گوشت سفید در کشور بوده است، افزود: با ویلاسازی‌ در اراضی کشاورزی همجوار، عملا بخش عمده‌ای از واحدهای تولیدی مرغداری استان تعطیل شدند و البرز به یکی از استان‌های وارد کننده گوشت سفید(گوشت مرغ) تبدیل شد.

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی چهارمین دوره اتاق بازرگانی البرز در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به مطالبات فعالان حوزه کشاورزی در برنامه هفتم توسعه و متناسب با رشد بالای این بخش مهم و استراتژیک در کشور و برش استانی که برای البرز در این زمینه وجود دارد، گفت: در جلسات کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی البرز و در قالب هم‌اندیشی اعضاء به دنبال مطالبه‌گری درخواست‌ها و ارائه راهکار حل مشکلات مرتبط از سوی مسئولان ملی و استانی هستیم.

در این نشست همچنین از سوی دیگر اعضاء و با محوریت هم‌اندیشی و هماهنگی جهت احصاء مسائل و مشکلات بخش کشاورزی و با چشم‌انداز برنامه هفتم توسعه مسائلی مطرح شد.

پاسخ دهید