info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

دو نرخی شدن ارز موجب ایجاد رانت‌های گسترده است

کد خبر: 28870
تاریخ انتشار: 14 دی 1401 - 12:58
رئیس اتاق بازرگانی البرز:
رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به دو نرخی شدن ارز در هفته‌های اخیر و تاثیر آن بر فعالیت‌های بخش خصوصی گفت: فاصله زیاد میان نرخ ارز نیمایی و آزاد موجب ایجاد رانت‌های گسترده است و باید این شرایط کنترل شود.

                              

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، پرهام رضایی در نود و سومین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی البرز به ریاست استاندار با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده برای مصرف گاز در حوزه صنعت و اعمال سیاست‌های کلان در این مورد اظهار کرد: در ابتدای هفته جاری نشستی بدین منظور با حضور نمایندگانی از استانداری، اداره کل اطلاعات استان، شرکت گاز و پخش فرآورده ‌های نفتی، سازمان صمت و دیگر دستگاه‌های اجرایی مسئول در این بخش و جمعی از مدیران واحدهای صنعتی به میزبانی اتاق بازرگانی البرز برگزار شد.

وی با بیان اینکه در نشست هم‌اندیشی ویژه مدیریت مصرف گاز در صنایع استان پس از بحث و بررسی در مورد محدودیت مصرف در این بخش تصمیماتی اتخاذ شد، افزود: در این جلسه مقرر شد که قطعی گاز به صورت شهرستانی و یکبار در هفته عملیاتی شود‌ که در این مورد کنترل‌های لازم توسط فرمانداران، مدیران سازمان صمت استان در شهرستان‌ها و دیگر مسئولان اجرایی مربوطه در این بخش اعمال می‌شود.

رضایی افزود: با توجه به مصوبات نشست ویژه مدیریت مصرف گاز در صنایع استان مقرر شد که نماینده اتاق بازرگانی در جلسات ویژه اعمال محدودیت‌ها در این زمینه حضور داشته باشد، از سویی پیشنهاد شد که در صورت موافقت استاندار البرز به منظور مدیریت مصرف گاز ادارات دولتی در روزهای پنج‌شنبه تعطیل و سیستم گرمایش ساختمان این نهادها از بعد‌از‌ظهر روز چهارشنبه هر هفته تا شنبه هفته بعد از آن خاموش شود.

وی با تاکید بر اهمیت اعمال سیاست‌های ارزی در شرایط کنونی گفت: در حال حاضر به دلیل دو نرخی شدن ارز فاصله زیادی میان نرخ ارز نیمایی و ارز آزاد وجود دارد، بخش خصوصی معتقد است برای جلوگیری از رانت‌های گسترده در این زمینه باید کنترل‌های لازم هر چه سریع‌تر اعمال شود.

رئیس اتاق بازرگانی البرز در ادامه با اشاره به دستور‌العمل جدید شورای گفت‌وگوی کشور در مورد اهمیت حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسات شورای گفت‌وگوی استانی و ارزیابی در این زمینه گفت: نمایندگان استان در مجلس روزهای سه‌شنبه در جلسات صحن و کمیسیون‌های تخصصی حضور دارند و نمی‌توانند در جلسات شورای گفت‌و گوی استان شرکت کنند، به همین دلیل درخواست می‌شود که برگزاری نشست‌های کنونی شورا به روزهای شنبه یا پنج‌شنبه انتقال داده شود.

وی در بحث مراودات بین المللی استان و اقدامات اتاق بازرگانی البرز در این زمینه ضمن با اشاره به پذیرش هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: در آبان ماه و در قالب اعزام هیات تجاری از اتاق بازرگانی البرز به ترکیه و دیدار با مسئولان بخش اقتصادی در این کشور از عقد تفاهم‌نامه با اتاق بازرگانی کورفز سخن گفت‌ که مقرر شده است که میزبان آنها در قالب هیات تجاری به ویژه در حوزه نساجی باشیم‌.

رضایی بیان کرد: از سوی مدیران نمایشگاه موسیاد ترکیه هم عنوان شد که تا ۵ ماه آینده هیات تجاری بلند پایه‌ای در حوزه صنایع غذایی، دارویی و خودروسازی به البرز سفر کنند.

وی ادامه داد: به دلیل افزایش نرخ ارز و به تبع آن هزینه‌های سفر متاسفانه فعالان اقتصادی نسبت به گذشته کمتر می‌توانند در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارجی حضور یابند، انتظار داریم که با همکاری استاندار البرز با ارائه بسته‌های حمایتی از فعالان اقتصادی به ویژه واحدهای تولیدی کوچک و متوسط برای تسهیل این اقدامات از جمله کمک به تامین هزینه اجاره غرفه‌های نمایشگاهی صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی افزود: مجموعه اتاق بازرگانی البرز در اواخر دیماه سال جاری میزبان اولین جلسه هم‌اندیشی رابطین کمیته بین‌المللی اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور است، در این جلسه قوانین و مقررات بحث و بررسی می‌شود.

به گفته رضایی جشنواره تقدیر از فعالان بخش خصوصی اقتصادی موثر در مسئولیت‌های اجتماعی توسط اتاق بازرگانی البرز و با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و سومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر با همکاری جهاد دانشگاهی و بنیاد نخبگان و حمایت بیش از ۴۰ نهاد علمی و اقتصادی از دیگر برنامه‌هایی است که مقرر شده در هفته‌های آتی برگزار شود.

پاسخ دهید