به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی البرز، رحیم بنامولایی در اجلاس سراسری مدیرموفق سال 1401 که با رویکرد مدیریت نوین در توسعه برند که در مرکز همایشهای بین المللی صداوسیما در تهران برگزار شد، اظهار کرد: در ساختار اقتصادی واژههایی مانند تکنولوژی،تولید و برند هر کدام تعاریف خاص خود را دارند و با علم به این تعاریف و البته تکیه بر دانش روز تمامی این بخش ها در کشورمان فعالیت دارد که البته با تغییراتی مثبت و رو به رشد همراه بوده است.
وی با تاکید بر اهمیت توجه به ظرفیت نیرویهای تحصیل کرده در کشور گفت: برای استفاده از این پتانسیل باید در هر استان شهرکهای تحقیقاتی در کنار شهرکهای صنعتی ایجاد شود و بر اساس ظرفیت های موجود در شهرهای مختلف برنامه ای 10 ساله برای صنایع تعریف شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با اشاره به وجود بیش از 900 شهرک صنعتی و استقرار حدود 90هزار واحد صنعتی در این بخشها افزود: بیش از 86هزار از این واحدهای تولیدی و صنعتی را بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی(SME) تشکیل می دهند که نیاز به حمایت دولت دارند،در غیر این صورت دچار ورشکستگی می شوند.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات متعدد پیش روی فعالیت برندهای مختلف تولیدی و صنعتی کشور عنوان کرد: یکی از این موارد تاکید دولت بر تعیین قیمت تولید کننده و مصرف کننده است که یک مانع جدی بر سر راه برندها در امر تولید است.
بنامولایی با این توضیح که تنها 15درصد اقتصاد کشور در دست بخش خصوصی است، اضافه کرد: از درآمد سالانه 90تا 100 میلیارد دلاری کشور از امر صادرات حدود 11 میلیارد دلار از آن فعالان بخش خصوصی است، حدود 30 تا 35 میلیارد دلار به مجموعه های خصولتی اختصاص دارد و باقی آن درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده های آن است.
وی با اشاره به اهمیت تغییر دیدگاه های مدیران برندهای دولتی و صنعتی بر اساس پیشرفت علم و تکنولوژی به منظور مقابله با عوامل بیرونی در دنیا افزود: افزایش شهرت سازی، بالابردن اعتماد عمومی و بهره وری سازمانی از جمله این موارد مهم و ضروری است، از دیگر مسائل مورد توجه این است که هر مدیر طی فرآیند یکساله تولید به 7درصد سود حاصل از فروش دست باید.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با اشاره به بیتوجهی به وضعیت شهرکهای صنعتی در کشور گفت: یکی از این موارد عدم اختصاص سهم 2.7 تولیدکنندگان در پرداخت عوارض ارزش افزوده به تامین زیرساخت ها از جمله نوسازی و بازسازی و جدول بندی خیابان ها در شهرک های صنعتی است.
وی در بخش دیگری عنوان کرد: در کشورمان تولید بیش از 60 درصد محصولات آرایشی- بهداشتی و دارویی، 90 درصد قارچ ،85 درصد ماکارونی و 40درصد میوه و تره بار صادراتی سهم البرز است و بدین منظور نمایشگاه دائمی برای نمایش بخشی از این توانمندی ها در اتاق بازرگانی البرز دایر شد که تاکنون با بازدید سفرا و هیات های مختلف خارجی همراه بوده است.
بنامولایی در بخش دیگری با اشاره به اهمیت توجه به صنعت نساجی کشور گفت: یکی از این موارد جلوگیری از ورود پوشاک خارجی قاچاق است، زیرا در یک برهه زمانی این نوع واردات در کنار راه اندازی نمایندگی فروش پوشاک تحت لیسانس برندهای خارجی از جمله ترکیه ای موجب تعطیلی بسیاری از کارخانه ها و کارگاه های تولیدی پوشاک ایرانی شد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان عنوان کرد: دمنوش ها و دیگر تولیدات گیاهی صادراتی ایران جایگاه خوبی در بازار لهستان دارد، با توجه به چنین ظرفیت های مناسبی باید برنامه ریزی درستی به منظور توسعه صادرات توسط نهادهای موثر بخش خصوصی مانند اتاق های بازرگانی وتشکل های بخش خصوصی انجام شود.
وی در بخش دیگری با تاکید بر انجام فعالیت های حمایتی از شرکت های دانش بنیان به منظور حضور موثر در عرصه های رقابتی دنیا عنوان کرد: در این زمینه باید بر روی تولید بدون کارخانه متمرکز شویم، نیاز است که به نام شرکت های دانش بنیان برندهای مختلف ثبت شود و ظرفیت خالی کارخانهها برای توسعه فعالیت های تولیدی این مجموعه ها مورد استفاده قرار گیرد.
بنامولایی ادامه داد: هنر مدیریت این است که با کمک دانش و سرمایه شرکت های توانمند مانند دانش بنیان ها و استارت آپ ها تولید تقاضا محور صورت گیرد، اما متاسفانه درحال حاضر خیلی از مدیران ایرانی هنوز تولید سنتی دارند که موجب بروز مشکل در تامین مواد اولیه است.
وی در بخش دیگری توضیح داد: انتظار ما این است که دولت درک واقعی از مشکلات تولیدکنندگان و جستجوی راه حل رفع این موانع داشته باشد، نیاز است که به خواسته فعالان اقتصادی در موررد اصلاح قانون چک توجه جدی شود،متاسفانه در حال حاضر بانکها پاسخگوی چکهای برگشتی صادرکنندگان نیستند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر وجود سرمایه کافی، دانش فنی و ماشینآلات در ایران به منظور تولید گفت: در این زمینه با کمبود بانک اطلاعاتی ازسرانه های موجود برای تولیدات مختلف و نبود مدیریت استراتژیک و یا سازمانی به منظور هدایت سرمایه مواجه هستیم که انتظار میرود دولت به جای تصدیگری به این موارد بپردازد.
وی دربخش پایانی در بحث صادرات با اشاره به اهمیت بازارشناسی، بازاریابی و تقسیم بازار افزود: باید بازار هدف را در دیگر کشورها برای صادرات محصولات ایرانی به درستی شناسایی کنیم.