info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

در حوزه های گردشگری و صنایع دستی هلدینگ‌‌های راهبردی و توسعه محور تشکیل شود

کد خبر: 28912
تاریخ انتشار: 5 بهمن 1401 - 12:36
عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون گردشگری آبادان:
عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی آبادان گفت: راه اندازی هلدینگ‌های راهبردی و توسعه محور در حوزه گردشگری و صنایع دستی استان می تواند راه حل مناسبی برای طرح و پیگیری مشکلات فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی باشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی البرز، مجید پورکائد عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی آبادان در بیست‌وچهارمین نشست کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: یکی از رسالت‌های عمده اتاق بازرگانی حمایت از فعالان بخش خصوصی برای حضور درنمایشگاه‌های داخلی و خارجی و طراح های تحقیقی و پژوهشی است.

وی با اشاره به اینکه تحت تاثیر همه‌گیری کرونا و محدودیت های فعالیتی لحاظ شده برای کنترل و مراقبت جامعه در برابر این بیماری در حوزه گردشگری دفاتر خدمات سفر بیشترین زیان را متحمل شدند، گفت: این خسارت های مالی به اندازه ای بود که تحت تاثیر آن بخشی از دفاتر خدمات سفر تغییر کاربری داده و اکنون در حوزه دیگری فعالیت دارند.

پورکائد با اشاره به اهمیت حوزه صنایع دستی در کشور و جذابیت خاصی که تولیدات این عرصه دارد، افزود: مردم به صنایع دستی علاقه دارند و حتی بازارچه های صنایع دستی و یا نمایشگاه های موقت حاشیه پارک ها با استقبال خاصی روبرو می شود، اما برای حل مشکلات فعالان این عرصه باید کارهای مشارکتی انجام شود.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل هلدینگ‌های راهبردی و توسعه محور به منظور طرح و پیگیری مشکلات فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی در سطح ملی افزود: اکنون صنایع پتروشیمی، خودرو و فولاد دارای هلدینگ است و باید موضوع راه اندازی آن در دیگر بخش‌ها از جمله صنایع دستی و گردشگری هم فراهم شود.

 عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی آبادان گفت: با توجه به نزدیکی البرز به تهران فرصت بهره برداری از بازار هدف پایتخت و سایر تشکیلات مهم در این رابطه فراهم است و این می‌تواند یک ظرفیت برای توسعه و رونق گردشگری و صنایع دستی البرز باشد.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موانع پیش روی فعالان دو حوزه صنایع دستی و گردشگری مباحث مالی و نیاز به فراهم کردن تسهیلات کم بهره است‌.

پورکائد عنوان کرد: با راه اندازی هلدینگ در بخش هایی مانند گردشگری می توان برنامه‌هایی در قالب برگزاری تورهای گردشگری مشترک با همکاری چند دفتر خدمات مسافری را در البرز پیش برد، چون در البرز این ظرفیت وجود دارد که با توجه به مقاصد هدف تورهای گردشگری پروازهایی از این استان انجام شود.

در ادامه جلسه رضا عباس زاده نائب رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز گفت: پیگیری مشکلات فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری و صنایع دستی یکی از دغدغه های جدی در اتاق بازرگانی البرز است.

وی در ادامه پیشنهادی در مورد تخصیص غرفه ای برای فعالیت کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران مطرح کرد.

خاوند نماینده معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی البرز نیز با اشاره به در پیش داشتن نمایشگاه بین المللی گردشگری در تهران گفت: این نمایشگاه بهمن ماه امسال در محل نمایشگاه‌های دائمی در تهران برگزار می شود که پاویون البرز در کنار استان های مازندران،زنجان، گیلان و تهران در سالن چهلم این نمایشگاه دایر می شود.

وی ادامه داد: به منظور معرفی جاذبه های گردشکری استان به بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین المللی گردشگری دو اقدام مهم مشتمل بر تهیه کتابچه و همچنین ساخت کلیپ انجام شد، در پاویون استان البرز غرفه برای استقرار تیم رسانه ای حوزه گردشگری فعال می شود، استارت آپ های حوزه گردشگری استان نیز برای حضور در نمایشگاه فعالیت های قابل توجه ای داشته اند.

خاوند با اشاره به راه اندازی غرفه گردشگری کشاورزی استان البرز در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران افزود: البرز ظرفیت های خوبی در این حوزه دارد و تاکنون سه مجوز در حوزه گردشگری کشاورزی در این استان برای متقاضیان صادر شده و حدود درخواست دیگر نیز در دست بررسی است.

وی ادامه داد: حضور هنرمندان صنا‌یع دستی البرز و معرفی تولیدات این حوزه در کنار راه اندازی غرفه هایی برای معرفی ظرفیت واحدهای اقامتی و پذیرایی و دفاتر خدمات سفر استان و گردشگری صنعتی، خوراک و سلامت از دیگر مواردی است که در پاویون البرز به آن پرداخته می شود.

احمد ترکاشوند کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز نیز با اشاره به برگزاری یک نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی در بهمن ماه سال جاری گفت: در این نمایشگاه استان‌های زنجان،سمنان، قزوین،قم، گلستان، گیلان، مازندران و گیلان در کنار البرز حضور خواهند داشت، محور برگزاری این نمایشگاه اشتراک‌های فرهنگی میان ۱۰ استان مربوطه است.

وی بیان کرد: هنرمندان برجسته البرز از جمله دارندگان مهر اصالت در این نمایشگاه منطقه ای حضور خواهند داشت، فرصت شرکت کردن در نمایشگاه بین المللی گردشگری نیز برای فعالان حوزه صنایع دستی فراهم شده است.

در این نشست همچنین با توجه به رکود اقتصادی ایجاد شده برای هنرمندان صنایع و فعالان حوزه گردشگری از سوی اعضای کمیسیون درخواست‌هایی به منظور حمایت در اخذ تسهیلات بانکی،تسهیل شرایط حضور در نمایشگاه‌های بین المللی مطرح شد.

پاسخ دهید