info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

ضرورت مشارکت تشکل‌های بخش خصوصی در برنامه‌های راهبردی رونق تولید و توسعه صادرات البرز

کد خبر: 29708
تاریخ انتشار: 8 آذر 1402 - 17:45
رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق البرز مطرح کرد:
رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق البرز با اشاره به اهمیت افزایش سطح فعالیت‌های تشکلی بخش خصوصی در حوزه بازرگانی و امور بین‌الملل گفت: انجمن‌های تخصصی می‌توانند برنامه‌های راهبردی و پیشنهادی به منظور رونق تولید و توسعه صادرات استان ارائه دهند.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، رحیم بنامولایی در دومین جلسه کمیسیون بازرگانی اظهار کرد: در ۲۰ سال گذشته مفاد سند چشم‌اندازی که تحت عنوان برنامه بیست ساله کشور در آبان‌ماه سال ۱۳۸۲ تدوین و مصوب شد، به خوبی اجرایی نشده است، به عنوان نمونه تبدیل کشور به بزرگ‌ترین قطب اقتصاد خاورمیانه در سال ۱۴۰۴ از سیاست‌گذاری‌های مهم این سند بود.

وی ادامه داد: بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور مقرر شد که به منظور جذب سالانه بیش از ۲۵ میلیون گردشگر خارجی در سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شود که در صورت تحقق آن درآمد ارزی سالانه ۲۵ میلیارد دلاری برای کشور حاصل می‌شد.

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق البرز بیان کرد: در بخشی دیگر از برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سند چشم‌انداز کشور و با نگاه توزیع عادلانه ثروت و توجه به قشر متوسط جامعه قرار بود که در حوزه فعالیت تعاونی‌ها به رشد ۲۵درصدی نسبت به گذشته دست یابیم، اگر این موارد به هر دلیلی تاکنون از سوی دولت‌ها محقق نشده است، ما به عنوان فعال بخش خصوصی خواهان اجرای آن هستیم.

رئیس کمیسیون بازرگانی دوره چهارم اتاق البرز افزود: اگر دولت‌ها بر اساس این سند چشم‌انداز کشور پیش می‌رفتند و به خوبی به آن عمل می‌کردند، ضمن حل بسیاری از مشکلات فعالان تولیدی و صنعتی، رونق اقتصادی و صادرات مطلوب حاصل می‌شد.

وی در ادامه گفت: این جلسه کمیسیون با حضور روسا و نمایندگانی از انجمن‌های تخصصی اتاق بازرگانی البرز برگزار شد تا ضمن ارائه خلاصه گزارشی از اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های تشکل‌‌ها در سال ۱۴۰۲، افق ترسیم شده برای دو سال آتی برنامه‌های راهبردی و پیشنهادی به منظور رونق تولید و توسعه صادرات استان را ارائه داده و در ادامه موانع و مشکلات خود را نیز بیان کنند.

بنامولایی با اشاره به هدف‌گذاری‌های انجام شده در کمیسیون بازرگانی در خصوص راه‌اندازی مجدد شرکت توسعه تجارت البرز و افتتاح نمایشگاه دائمی و بین‌المللی استان گفت: از طریق این ظرفیت‌ها می‌توانیم از داده‌های اقتصادی استان بهره‌برداری لازم را داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه سطح تعاملات میان بخش خصوصی و دولت رو به افزایش بوده و فرصت مناسبی است که با تکیه بر قانون پیگیر مطالبات خود باشیم، به عنوان مثال در صنایع غذایی از جمله شیرینی و شکلات با افزایش سالانه ۲۰‌درصدی در ظرفیت تولید و تمرکز بر صادرات از دولت بخواهیم که در تخصیص سوبسید حمل‌و‌نقل بین‌المللی کالا و یا بازگشت ارز به فعالان اقتصادی این صنعت کمک کند، اتاق بازرگانی البرز نیز در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ملی و استانی پیگیر این موارد است.

رئیس کمیسیون بازرگانی دوره چهارم اتاق البرز در ادامه با طرح یک پیشنهاد بیان کرد: انجمن‌های تخصصی استان در قالب شرکت‌های بازرگانی مستقیم یا غیرمستقیم در جهت صدور محصولات تخصصی انجمن مربوطه اقدام کنند و ارز حاصل از صادرات نیز توسط آن شرکت‌ها با اخذ مجوز از بانک مرکزی و سایر سازمان‌ها برای ورود مواداولیه و ماشین‌آلات تخصصی مورد نیاز صنایع مربوطه برنامه‌ریزی و استفاده شود، همچنین ضروری است که در جلسات آتی کمیسیون بازرگانی، برنامه زمان‌بندی شده در این خصوص ارائه شود.

وی تاکید کرد: در رابطه با توسعه صنعت گردشگری در استان نیز باید جلسات تخصصی با کمیسیون مربوطه در محل اتاق بازرگانی البرز برگزار شود.

پاسخ دهید