info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

ظرفیت‌های توسعه گردشگری فرهنگی در البرز فراهم است

کد خبر: 29831
تاریخ انتشار: 19 دی 1402 - 12:28
رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز مطرح کرد:
رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اینکه ظرفیت‌های توسعه گردشگری فرهنگی در البرز فراهم است، گفت: باید زیرساخت‌های این شاخه مهم از صنعت گردشگری در استان تامین شود.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، شادی حاضری در هفتمین جلسه کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر بیان کرد: در بحث گردشگری سلامت و طبیعت‌ درمانی، البرز دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای است، بدین‌منظور جلسات کارشناسی ذیل نشست‌های کمیسیون گردشگری اتاق البرز برگزار و طرح تحقیقاتی اولیه در این زمینه آماده‌سازی شده است.

وی در ادامه افزود: نیاز است که با همکاری فعالان انجمن‌ها و تشکل‌های مرتبط به این حوزه، بانک اطلاعاتی جامعی از ظرفیت‌های استان در جهت تکمیل طرح اولیه گردشگری سلامت استان تهیه شود.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز گفت: هر کدام از روستاهای استان به دلیل شرایط مناسب آب‌و‌هوایی و ظرفیت‌های محلی برای توسعه بوم‌گردی می‌تواند به یک مقصد برای اجرای طرح گردشگری سلامت تبدیل شود.

حاضری در بخش دیگری با اشاره به اهمیت تبیین فرصت‌های گردشگری فرهنگی در البرز گفت: گردشگری فرهنگی می‌تواند به عنوان یک پدیده اقتصادآفرین برای کشور و استان مطرح باشد، به همین دلیل نیاز است که در برنامه‌های توسعه‌ای کشور در سطوح ملی و استانی به این مسئله توجه کافی شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ به عنوان جاذبه اصلی گردشگری محسوب می‌شود، افزود: تمرکز بر تقویت گردشگری فرهنگی در البرز با رویکرد جذب گردشگر، اشاعه فرهنگ و آداب‌و‌رسوم خاص و منحصر به فرد استان، معرفی سوغات و غذاهای محلی و بازاریابی فروش محصولات صنایع‌دستی و مهم‌تر از آن کارآفرینی و اشتغال پایدار در روستاهای هدف از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز گفت: با توجه به پیشینه تاریخی البرز، گوناگونی حضور اقوام مختلف و ارتباطات غنی و مستحکم فرهنگی میان آنها و وجود آثار باستانی و هنری ثبت شده جهانی و ملی، ظرفیت کافی برای توسعه گردشگری فرهنگی در استان فراهم است، اما اقداماتی مانند برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متعدد، برپایی رویدادهای مذهبی-فرهنگی و تورهای گردشگری و راه‌اندازی موزه‌های تخصصی از مهم‌ترین زیرساخت‌های مرتبط به این حوزه است که باید تامین شود.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود که به منظور سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری فرهنگی، مسئولان دولتی در کنار فعالان بخش خصوصی این حوزه برای بسترسازی مناسب و مطلوب تلاش کنند، اتاق بازرگانی البرز نیز به عنوان پارلمان بخش خصوصی آماده دریافت نقطه نظرات و پیشنهادات فعالان این عرصه است.

در ادامه این نشست فرزان احمدنژاد کارشناس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز به پتانسیل‌های فراوان این استان در حوزه گردشگری فرهنگی از جمله آثار تاریخی به جای مانده از دور‌ه‌های مختلف تاریخی پارینه سنگی و نوسنگی تا معاصر اشاره کرد و افزود: پناهگاه صخره‌ای سرهه و تپه‌های باستانی گنج‌تپه و سیاه‌تپه در ساوجبلاغ‌ و محوطه باستانی ازبکی از جمله شاخصه‌های تاریخی استان البرز است.

احمدنژاد دانش فرآوری آلو در برغان را از مهم‌ترین‌ آثار ناملموس ثبت ملی شده البرز برشمرد و گفت: با وجود چنین ظرفیتی تاکنون جشنواره‌ای در این رابطه در استان برگزار نشده است.

وی در ادامه بر وجود مهارت‌های هنری و شاخص در البرز از جمله چلنگری سنتی، صنایع‌دستی چرمی و بافت قالی در روستای آجین دوجین اشاره کرد و گفت: آثار هنرمندان در این زمینه‌ها می‌تواند به عنوان سوغات استان معرفی شود‌.

کارشناس اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین با تاکید بر اهمیت راه‌اندازی موزه دانش سنتی فرآوری آرد و پخت نان در آسیاب مهدی‌آباد، موزه دانش سنتی آبخیزداری در برج آب رزکان نو گفت: در کنار آن حمایت از تحقق اقداماتی مانند افتتاح موزه نقاشی دوران قاجار در استان ، تبدیل ساختمان مارکوف پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران به عنوان اولین موزه تاریخ کشاورزی کشور و یا راه‌اندازی موزه صنعت در محل کارخانه‌ جهان‌چیت به ترویج گردشگری فرهنگی در استان کمک می‌کند.

در این جلسه همچنین رئیس هیات مدیره انجمن حرفه‌ای واحدهای پذیرایی بین‌راهی و سفره‌خانه‌های سنتی استان، رئیس هیات مدیره انجمن هتلداران و اماکن اقامتی استان البرز، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی، حرفه‌ای و تخصصی دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی استان البرز و رئیس هیات مدیره تشکل حرفه‌ای دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری استان، مشکلات و دغدغه‌های فعالان این عرصه را مطرح کردند.

در ادامه نیز به مسائل مرتبط به توسعه زیرساخت‌های گردشگری مشتمل بر ساخت هتل و مجموعه‌های اقامتی، ایجاد اماکن تفریحی، راه‌اندازی بازارچه‌های سنتی، جشنواره‌های موضوعی، نمایشگاه‌های صنایع‌دستی اشاره و بر اهمیت سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های گردشگری و تشکیل کمیته‌ای استانی برای رفع موانع موجود در این زمینه تاکید شد.

پاسخ دهید