info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

توسعه صادرات محصولات ایرانی به بازارهای بین‌المللی حوزه خلیج فارس از طریق کشور امارات

کد خبر: 30002
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1402 - 20:25
رئیس اتاق بازرگانی البرز در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در دبی مطرح کرد:
رئیس اتاق بازرگانی البرز در حاشیه حضور هیات تجاری از این استان در نمایشگاه گلفود ۲۰۲۴ در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در دبی گفت: بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی کشور امارات برای توسعه صادرات محصولات ایرانی به بازارهای بین‌المللی حوزه خلیج‌ فارس متمرکز می‌شویم.

 به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، هیات تجاری متشکل از رئیس، اعضاء هیات نمایندگان و معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی البرز و جمعی از فعالان بخش خصوصی حوزه صنایع‌غذایی و کشاورزی این استان به منظور شرکت در نمایشگاه گلفود ۲۰۲۴ به کشور امارات متحده عربی سفر کرده و در بخشی از برنامه این سفر با حضور در دفتر سرکنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران در دبی با مسئولان مربوطه دیدار داشتند.

در این دیدار پرهام رضایی رئیس اتاق بازرگانی بیان کرد: استان البرز قطب صنایع‌غذایی کشور است، تولید ۸۰‌درصد ماکارونی ایران، استقرار ۷۰درصد تولیدکنندگان دارویی کشور و فعالیت تعداد زیادی از تولیدکنندگان قطعات خودرو در البرز و قرارگیری در میان استان‌های برتر کشور از حیث تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر شاخصه‌های مهم اقتصادی این استان است.

رئیس اتاق بازرگانی البرز گفت: در این دوره از نمایشگاه گلفود دبی واحدهای تولیدی مختلفی از البرز و فعال در صنایع‌غذایی و آشامیدنی حضور دارند که در غرفه‌های نمایشگاه مذکور محصولات این مجموعه‌ها معرفی شده است.

وی در تشریح ظرفیت ‌های اقتصادی البرز به فعالیت نزدیک به ۴هزار واحد صنعتی و استقرار ۱۲ شهرک صنعتی مصوب اشاره کرد و افزود: از دیگر پتانسیل‌های مهم صنعتی البرز فعالیت حدود ۱۶۰ برند ملی است که نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی سالانه ایران دارند.

رضایی عنوان کرد: سال گذشته بیش از ۲۴هزار کانتینر سبزی و صیفی تولید البرز به خارج از کشور صادر شد که عمده بازار این محصولات کشورهای حوزه خلیج فارس است.

وی با تاکید بر اینکه از عمر روابط اقتصادی میان دو کشور ایران و امارات متحده عربی سالیان طولانی می‌گذرد، گفت: البته به دلیل تحریم‌های اقتصادی در سالیان اخیر مراودات تجاری میان طرفین توسط یک واسطه یا کشور سومی انجام شده است.

رئیس اتاق بازرگانی البرز تاکید کرد: کشور امارات متحده عربی در بازارهای اقتصادی بین‌المللی از جمله حوزه خلیح فارس حضور پر رنگ و موثری دارد، به همین دلیل ظرفیت‌های مهم این کشور از جمله نمایشگاه‌ گلفود فرصت خوبی برای معرفی محصولات دیگر کشورها از جمله ایران به رویدادهای مهم صادراتی دنیا است.

وی در بخش دیگری اضافه کرد: به دنبال راه‌اندازی دفتر تجاری برای حضور نمایندگی شرکت‌های ایرانی در کشور امارات متحده عربی هستیم، هدف این است که تولیدکنندگان استان بخشی از محصولات خود را از طریق شهرهای اقتصادی مهم این کشور از جمله دبی و شارجه به بازارهای بین‌المللی صادر کنند.

رضایی با تاکید بر اهمیت افزایش سطح تعاملات تجاری سالانه میان دو کشور ایران و امارات متحده عربی عنوان کرد: این مسئله به یقین بر افزایش رقم صادرات کشورمان نیز موثر است.

وی مطرح کرد: خوشبختانه در دو سال اخیر حجم قابل توجهی از واحدهای تعطیل و نیمه فعال استان البرز مجدد با تمام توان به چرخه تولید بازگشتند و اکنون به دلیل فعالیت واحدهای صنعتی بی‌شمار در نقاط مختلف استان از جمله شهرک صنعتی اشتهارد که از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی در خاورمیانه است، بسیاری از کارخانه‌ها با کمبود نیروی کار مواجه شده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به برنامه‌ریزی این پارلمان بخش خصوصی برای اعزام تعداد بیشتری هیات تجاری به کشور امارات گفت: پیشنهاد می‌شود که بدین منظور و برای جلب مشارکت و همکاری بیشتر مجموعه‌های تولیدی و صنعتی استان همایشی به میزبانی اتاق بازرگانی برگزار شود.

در بخش دیگری از این دیدار محمد سلیمانی سرکنسول جمهوری اسلامی با بیان اینکه برخی روابط تجاری و اقتصادی ایران با این کشور تحت تاثیر مسائل تحریمی است، بیان کرد: یک‌سری از نیازهای اساسی کشورمان از طریق واردات از امارات انجام می‌شود اما دنبال توسعه صادرات ایران به این کشور هستیم.

وی در ادامه حجم مبادلات سالانه میان ایران و امارات متحده عربی در سال ۱۴۰۱ را بیش از ۲۴میلیارد دلار برشمرد که بخش عمده آن سهم واردات از کشور امارات به ایران است.

وی به ثبت ۸هزار شرکت ایرانی در کشور امارات اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار اعلامی سال ۲۰۱۹ جمعیت ایرانی‌های مقیم کشور امارات به طور تقریبی ۵۰۰هزار نفر بوده که در یکسال و نیم گذشته جمعیت قابل توجهی به این عدد افزوده شده است، در مجموع درآمد سالانه هموطنان ما در این کشور ۳۸۰ میلیارد دلار است.

 

پاسخ دهید