در هفتمین جلسه کارشناسی دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز، موضوعات مرتبط با نحوه تخصیص سوخت به کامیونهای فعال در حملونقل درونشهری مورد بررسی قرار گرفت. ابهامات مربوط به عملکرد سامانه ثبت باربرگ، نارساییهای زیرساخت اینترنتی و اختلاف در سهمیههای سوخت، محور اصلی این نشست بود.
در هفتمین جلسه کارشناسی دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز، موضوعات مرتبط با نحوه تخصیص سوخت به کامیونهای فعال در حملونقل درونشهری مورد بررسی قرار گرفت. ابهامات مربوط به عملکرد سامانه ثبت باربرگ، نارساییهای زیرساخت اینترنتی و اختلاف در سهمیههای سوخت، محور اصلی این نشست بود. در این جلسه مطرح شد که رانندگان ناوگان باری که از طریق درگاه ملی مجوزها پروانه فعالیت دریافت کردهاند، تنها ۳۰۰ لیتر سوخت در ماه دریافت میکنند، در حالی که ناوگان دارای پروانه فعالیت از پایانه بار شهرداری تا ۶۰۰ لیتر سهمیه دارند. این در حالی است که مصرف واقعی کامیونها، بهویژه با توجه به تکنولوژی قدیمی آنها، در مواردی تا ۳۰۰۰ لیتر در ماه نیز میرسد.
حاضران با اشاره به روندهای متغیر و گاه متناقض در سامانههای تخصیص سوخت، از حذف و جایگزینی سامانههایی چون سیپاد با باربرگ انتقاد کردند. مطابق ابلاغهای جدید، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تنها به خودروهایی که باربرگ دارای GPS یا ثبت پیمایش از طریق سیپاد دارند، سهمیه مازاد تعلق میگیرد و سایرین صرفاً سهمیه پایه را دریافت خواهند کرد. این روند مستلزم ثبت دقیق مبدأ، مسیر و مقصد از سوی راننده است و در صورت عدم ثبت، سهمیه عملکردی در نظر گرفته نمیشود. همچنین طبق بخشنامههای صادره، خودروهای ناوگان درونشهری صرفاً مجاز به سوختگیری در داخل استان هستند و پلاکهای غیر بومی مشمول ممنوعیت شدهاند.
یکی از چالشهای اساسی مطرحشده، وابستگی سامانه باربرگ به اینترنت و عدم پوشش مناسب در مناطق پر تردد مانند حلقهدره بود که باعث اختلال در فرآیند ثبت تردد میشود. علاوه بر آن، فقدان آموزش کافی برای استفاده از سامانه مذکور برای بسیاری از رانندگان نیز از دیگر دغدغهها عنوان شد. بر این اساس پیشنهاد شد که سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری کرج با همکاری اتحادیه کامیونداران، دورههای آموزشی مشخصی برای رانندگان برگزار نماید. همچنین پیشنهاد گردید از شرکت ارتباطات زیرساخت استان درخواست شود که نسبت به بهبود پوشش اینترنت همراه در مناطق حیاتی، بهویژه حلقهدره اقدام نماید. این جلسه در راستای ارتقاء شفافیت، کارآمدی و عدالت در تخصیص سوخت به ناوگان حملونقل درونشهری و رفع موانع موجود در مسیر اجرای سیاستهای پشتیبان برگزار شد