info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

ارسال ۲۳۸ رساله و پایان نامه دانشجویی به دبیرخانه سومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر/ ۵۶ دانشگاه و مرکز علمی در جشنواره امیر کبیر مشارکت کردند

کد خبر: 28933
تاریخ انتشار: 17 بهمن 1401 - 17:04
رئیس بنیاد نخبگان البرز مطرح کرد:
رئیس بنیاد نخبگان البرز گفت: امسال از ۵۶ دانشگاه و مراکز علمی بالغ بر ۲۳۸رساله، پایان‌نامه و طرح دانشجویی به سومین دبیرخانه جشنواره ملی امیرکبیر ارسال شد.

              

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، محمد نبیونی روز دوشنبه در آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی طرح‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی کاربردی کارفرما محور امیرکبیر که ظهر امروز در اتاق بازرگانی استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: امسال بالغ بر ۲۳۸ مورد رساله‌ و پایان‌نامه به دبیرخانه جشنواره امیرکبیر ارسال شد.

وی ادامه داد: در دوره‌های اول و دوم بالغ بر ۲۹ و ۴۸ دانشگاه، مرکز علمی و فناوری رساله ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که امسال در سومین دوره جشنواره امیرکبیر با افزایش مشارکت، این تعداد به ۵۶ دانشگاه و مراکز مربوطه رسید.

رئیس بنیاد نخبگان البرز در ادامه تعداد کارفرمایان رساله‌ها و پایان‌نامه‌های داننشجویی ارسالی به دوره‌های اول، دوم و سوم جشنواره ملی امیرکبیر را به ترتیب ۳۵، ۷۲ و ۸۳ مورد برشمرد.

وی تعداد نفرات برگزیده جشنواره در دوره‌های اول تا سوم و در سال‌های ۹۹ الی ۱۴۰۱ را به ترتیب ۸، ۱۰، و ۱۰ نفر اعلام کرد و گفت: در همین سال‌ها به ترتیب ۱، ۶ و ۹ نفر به عنوان افراد شایسته تقدیر داشته‌ایم.

به گفته نبیونی در مرحله اول غربالگری بالغ بر ۱۵۵ طرح، رساله و پایان‌نامه دانشجویی ارسالی به دبیرخانه سومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر به دلیل عدم شرایط لازم رد شدند و تنها ۸۳ اثر با کارگروه‌های علمی و تخصصی به بخش داوری راه یافتند.

وی ادامه داد: در گروه های "فنی مهندسی"، "کشاورزی و منابع طبیعی" در مجموع مقاطع مختلف دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی به ترتیب ۲۷ و ۱۵ رساله‌ و پایان‌نامه به دبیرخانه سومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر ارسال شد که این آمار در دو گروه علوم پزشکی و علوم انسانی هر کدام برابر ۱۴ اثر، در علوم پایه ۹ مورد و در گروه هنر برابر ۴ اثر بوده است.

رئیس بنیاد نخبگان استان البرز با بیان اینکه در حوزه علوم پزشکی و در مقطع دکتری تعداد ۹ پایان‌نامه و رساله در اختیار کارگروه تخصصی علوم پزشکی مربوطه سومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر قرار داده شد، افزود: این آمار در همان مقطع و کارگروه‌های تخصصی علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی، فنی مهندسی به ترتیب ۱۱، ۵،۱۱و ۷ بوده است.

وی عنوان کرد: بیشترین تعداد آثار ارسالی در مقطع کارشناسی ارشد مرتبط به کارگروه فنی مهندسی و با ۱۹ اثر بوده است، بعد از آن هم کارگروه‌های "علوم پزشکی" با ۵، گروه‌های "کشاورزی و منابع طبیعی" و "علوم پایه" و"هنر" هر کدام با ۴ و گروه‌های علوم انسانی با ۳ اثر بیشترین تعداد پایان‌نامه‌های ارسالی را شامل شدند، از میان طرح‌های کارشناسی هم یک اثر از گروه فنی و مهندسی در میان ۸۳ اثر در مرحله دوم بررسی شد.

نبیونی ادامه داد: از نظر جنسیتی تعداد افراد شرکت‌کننده ۵۳درصد از میان آقایان و ۴۷ درصد از بانوان بوده اند، در هفت کارگروه این دوره جشنواره در مجموع ۷۵ نفر کار داوری را برعهده داشتند که از آنها قدردانی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: با تخصیص امتیازات و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به طرح‌ها، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برگزیده، به یقین شاهد رشد بیشتر کمی و کیفی کارهای دانشجویی در آینده خواهیم بود و هدف مهم ما پرداختن به موضوع اصلی جشنواره در راستای ایجاد گفتمان‌های جدی در حوزه حمایت از طرح‌های کاربردی کارفرما محور است.

رئیس بنیاد نخبگان البرز گفت: در سه سال اخیر و در قالب برگزاری جشنواره ملی امیرکبیر با همکاری اتاق بازرگانی البرز، جهاد دانشگاهی و بنیاد نخبگان استان گفتمان لازم در حوزه حمایت از آثار دانشجویی کارفرما محور شکل گرفت و نتایج دو دوره قبلی این جشنواره در اختیار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی قرار داده شد.

وی ادامه داد: از سوی معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان قول مساعد داده شد تا در اسرع وقت تفاهم‌نامه‌ای میان این مجموعه، اتاق بازرگانی و جهاد دانشگاهی در سطح ملی امضاء شود، تا ضمن برگزاری سالانه جشنواره ملی امیرکبیر در البرز، دیگر استان‌ها هم در برگزاری آن کمک لازم را داشته باشند.

نبیونی اشاره کرد: شاخص‌های داوری در وهله اول رضایت‌مندی کارفرما و در ادامه میزان تاثیر‌گذاری آثار مربوطه در بهبود روش‌های تولید و یا رفع مشکلات پیش‌روی تولیدکنندگان و فعالان حوزه صنعت بوده است، به عنوان نمونه از سوی شهرداری بانه برای رفع مشکلات حمل و نقلی و یا صنعت نفت برای رسیدگی به موارد مرتبط به استخراج چاه‌های نفت از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های جشنواره امیرکبیر استفاده شده است.

وی تشریح کرد: امسال بر اساس آمار واصله حدود هزار نفر از جامعه نخبگان کشور در دستگاه‌های دولتی و اجرایی کشور جذب خواهند شد و فراخوان‌ آن اعلام شده است، در استان البرز هم کارگاهی برای آشنایی با تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای برگزیدگان این جشنواره برگزار خواهیم کرد.

پاسخ دهید