صورتجلسات کارشناسی 1400
اولین جلسه کارشناسی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز |
||||
دستور جلسه | شرح دستور | مصوبه | خبر جلسه | توضیحات و اقدامات |
بررسی موضوع ماده 3 قانون استقرار واحدهای صنعتی، تولیدی و معدنی _ موضوع ابلاغیه شماره 24405/100/97 سازمان محیط زیست |
با توجه به اینکه مصوبه بند (ب) چهل و هفتمین جلسه هیات مقررات زدایی بر اساس تبصره (3) ماده (7) اصل 44 قانون اساسی مصوب 25/9/1388 پس از تایید وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی لازم الاجرا بوده و به قرار اطلاع در سایر استانهای کشور اجرا می گردد، لذا مقرر شد شرکت شهرکهای صنعتی استان لیست شهرکهای صنعتی که دارای زونبندی و رده بندی تایید شده تحت نظر سازمان محیط زیست می باشد را به سازمان صمت و جهاد کشاورزی استان ارائه تا سازمان های مذکور به عنوان مراجع ذیصلاح جهت صدور مجوزهای تاسیس برای فعالیت های صنعتی، تولیدی و معدنی بر اساس درخواست متقاضیان و رعایت مصوبه صدرالاشاره نسبت به صدور مجوزهای قانونی اقدام و در صورت مواجه شدن با مشکلات مراتب را جهت پیگیری در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به اتاق بازرگانی اعلام نمایند. |
|||
دومین جلسه کارشناسی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز |
||||
دستور جلسه | شرح دستور | مصوبه | خبر جلسه | توضیحات و اقدامات |
بررسی مشکلات منطقه کارگاهی زیبادشت و واحدهای مستقر در آن |
1_ با عنایت به وجود قرارداد تأمین آّب شرب منطقه کارگاهی زیبادشت فی مابین شرکت آبفای استان و هیات مدیره منطقه که به قرار اطلاع مدت طولانی از انقضای آن می گذرد و از طرفی به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه وقفه در فعالیت واحدهای مستقر در منطقه زیبادشت در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، پیشنهاد می گردد موارد زیر در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و پیگیری گردد: _ نظر به اینکه حجم آب تحویلی در کنتور نصب شده در ورودی منطقه از سوی شرکت آبفا با حاصل جمع احجام ثبت شده در کنتورهای فرعی نصب شده در واحدهای مستقر مغایرت قابل توجهی دارد، لذا کنتور حجمی نصب شده در ابتدای منطقه کارگاهی زیبادشت مجدداً توسط شرکت آبفا کنترل و در صورت نیاز و ضرورت تعویض گردد. _ امکان تأمین آب منطقه کارگاهی زیبادشت از سوی شرکت سهامی آب منطقه ای البرز بررسی و تا حصول نتیجه نهایی شرکت آبفا استان قرارداد تأمین آب شرب شاغلین و فعالان اقتصادی منطقه کارگاهی زیبادشت را تمدید نماید. _ با عنایت به درخواست هیات مدیره منطقه کارگاهی زیبادشت آب تحویلی از سوی شرکت آبفا با تعرفه صنعتی محاسبه و در خصوص پرداخت بدهی های معوق نیز مساعدت و تعیین تکلیف گردد. _ نظر به اینکه بخشی از منطقه مذکور در محدوده جغرافیایی شهرستان کرج و بخشی نیز در محدوده جغرافیایی شهرستان فردیس قرار دارد، لذا با مساعدت استاندار محترم و پیگیری از طریق مراجع قانونی، محدوده مرزی شهرستان های کرج و فردیس در منطقه مذکور مشخص و تعیین تکلیف گردد. 2_ در خصوص تسهیل در صدور پروانه بهره برداری شهرک یا ناحیه صنعتی زیبادشت و با عنایت به ضوابط جاری از جمله آیین نامه اجرایی تبصره (5) اصلاحی بند (الف) ماده (3) قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و چک لیست اعلامی جهت اجرای روند صدور جواز تأسیس و یا پروانه بهره برداری - بند (9) مصوبه شماره 99757/43084 مورخ 15/05/1388 هیات محترم وزیران مبنی بر مطالعه، شناسایی و ساماندهی واحدهای صنعتی خارج از شهرکهای صنعتی در سطح استان تهران ( قبل از انتزاع استان البرز) - بند (2) مصوبه شماره 62020/ت/047992 مورخ 03/04/1391 هیات محترم وزیران مبنی ساماندهی واحدهای فعال تولیدی و الحاق آنها به شهرکهای صنعتی موجود و در صورت عدم امکان، ایجاد شهرک یا ناحیه جدید با رعایت مقررات مربوطه و ضوابط زیست محیطی - مکاتبات انجام گرفته از سوی دستگاه های اجرایی استان از جمله شرکت شهرکهای صنعتی- اداره کل حفاظت محیط زیست- اداره کل راه و شهرسازی و ... و نظرات صریح نماینده محترم اداره کل حفاظت محیط زیست استان مبنی بر ضرورت اخذ مصوبه هیات محترم وزیران و نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان مبنی بر ضرورت اخذ مصوبه هیات محترم وزیران و یا طرح موضوع در کمیسیون تبصره (1) ماده (1) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها و همچنین مخالفت شورای اسلامی محمد شهر با انتزاع منطقه کارگاهی زیبادشت از محدوده این شهر، مقرر گردید مراتب با حضور مدیران ارشد دستگاه های اجرایی مرتبط در صحن علنی شورای گفتگو طرح گردد. |
|||
سومین جلسه کارشناسی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز |
||||
دستور جلسه | شرح دستور | مصوبه | خبر جلسه | توضیحات و اقدامات |
بررسی امکان واردات ماشین آلات مستعمل ازجمله دیزل ژنراتور و خودروهای مستعمل حمل (میکسر) و پمپ دکل (پمپاژ) بتن آماده |
1_ در خصوص پیشنهاد صدور مجوز واردات دیزل ژنراتور مستعمل صرفاً بمنظور استفاده واحدهای تولیدی و خدماتی که دارای پروانه بهره برداری از مراجع ذیصلاح بوده و میزان برق مصرفی آنها مشخص می باشد (بدون حق فروش) و در نظر گرفتن محدودیت های قانونی موجود در سازمان صمت و گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت واردات دیزل ژنراتور های مستعمل، با این توجیه که تولید داخل دارد و با عنایت به اینکه عملاً واحدهای مذکور فقط عملیات کوپله را انجام می دهند، ضمن موافقت با کلیات پیشنهاد مطرح شده، مقرر گردید انجمن تخصصی صنایع همگن بتن آماده و قطعات بتنی استان با همکاری دبیرخانه شورای گفتگو گزارش کارشناسی کاملی را با در نظر گرفتن محدودیت های قانونی، ضرورت امر و سایر موارد تهیه و پس از طرح در جلسات آتی شورای گفتگو بصورت ملی پیگیری گردد. 2_ در خصوص پیشنهاد صدور مجوز واردات کامیون های مستعمل 4 محور و 4محور به بالا صرفاً به منظور استفاده در واحدهای تولیدی و خدماتی بتن آماده که دارای پروانه بهره برداری از مراجع ذیصلاح می باشند و با عنایت به اینکه کامیون های مذکور تولید داخل نداشته و از طرفی با توجه به مکاتبات انجام گرفته و مستند به تصویب نامه شماره 3220/ت 57138 ﻫ مورخ 19/01/1399 هیأت محترم وزیران که ترخیص ماشین آلات معدنی و راهسازی را با لحاظ نمودن شرایطی تا پایان سال 1399 امکان پذیر ساخته است، لذا مقرر گردید انجمن تخصصی صنایع همگن بتن آماده و قطعات بتنی استان با همکاری دبیرخانه شورای گفتگو گزارش کاملی از سوابق و محدودیت های قانونی به همراه پیشنهاد کارشناسی اصلاح قوانین موجود تهیه تا در جلسات آتی شورای گفتگو طرح و از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری گردد. |
|||
چهارمین جلسه کارشناسی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز |
||||
دستور جلسه | شرح دستور | مصوبه | خبر جلسه | توضیحات و اقدامات |
بررسی درخواست مورخ 14/4/1400 نائب رئیس محترم کمیسیون بازرگانی اتاق البرز در خصوص رفع محدودیت ایجاد شده برای صادرکنندگان پلی اتیلن وکس |
بند (1) دستور جلسه در خصوص درخواست رفع محدودیت ایجاد شده برای صادرکنندگان پلی اتیلن وکس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با عنایت به نظرات حاضرین در جلسه مقرر شد مراتب مجدداً در کمیسیون بازرگانی اتاق بررسی و نظرات و پیشنهادات کارشناسی کمیسیون در دستور کار شورای گفتگو قرار گیرد. |
|||
بررسی درخواست مورخ 14/4/1400 نائب رئیس محترم کمیسیون بازرگانی اتاق البرز در خصوص رفع مشکل و امکان صادرات محصولات پایین دستی نفت و پتروشیمی از طریق گمرک پیام و اعلام آن به عنوان گمرک مجاز با توجه به ظرفیت های موجود استان |
در خصوص بند (2) دستور جلسه با موضوع درخواست اعلام گمرک پیام به عنوان گمرک مجاز جهت صادرات محصولات پائین دستی نفت و پتروشیمی نیز پس از بحث و بررسی مقرر گردید اتاق بازرگانی البرز ضمن مکاتبه ای از منطقه ویژه اقتصادی پیام ، امکان تأمین زیر ساخت های مورد نیاز از قبیل انبارهای مناسب، پارکینگ مناسب جهت توقف تانکرهای حمل کننده محصولات، امکانات ایمنی و آتش نشانی و ... را با توجه به همجواری با فرودگاه پیام استعلام و همزمان کمیسیون بازرگانی اتاق گزارشی از ظرفیت های موجود و حجم صادرات واحدهای استان تهیه و به دبیرخانه شورای گفتگو ارائه تا پیگیری های لازم صورت پذیرد. |
|||
بررسی نقطه نظرات کارشناسی و پیشنهادات کمیسیون بازرگانی اتاق در خصوص بند 2-ب مصوبه چهل و هشتمین جلسه هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار مورخ 1/3/1400 تحت عنوان " تسهیل تجارت خارجی و تکالیف گمرک جمهوری اسلامی ایران" |
در خصوص بند (3) دستور جلسه نیز مقرر گردید پیشنهادات کمیسیون بازرگانی اتاق در خصوص مصوبه بند 2-ب چهل و هشتمین جلسه هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار از طریق مراجع ذیربط از جمله شورای گفتگو و دبیرخانه هیات مذکور پیگیری گردد. |
|||
بررسی پیشنهاد مورخ 14/4/1400 نائب رئیس محترم کمیسیون بازرگانی اتاق البرز در خصوص صدور مجوز جهت واردات موقت کالا به صورت فله به منظور جداسازی، دسته بندی کیفی، بسته بندی، لیبلینگ و صادرات از طریق مراجع ذیصلاح با هدف ایجاد اشتغال، ارز آوری، ایجاد ارزش افزوده و حضور پررنگ در بازارهای جهانی. |
در خصوص بند (4) دستور جلسه با موضوع صدور مجوز وارات موقت کالا به صورت فله و صادرات مجدد آن با انجام عملیات تکمیلی نیز مقرر گردید مراتب در کمیسیون بازرگانی اتاق مجدداً بررسی و پیشنهادات کارشناسی جهت اصلاح قوانین جاری و یا تدوین ضوابط جدید از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری گردد. |
|||
پنجمین جلسه کارشناسی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز |
||||
دستور جلسه | شرح دستور | مصوبه | خبر جلسه | توضیحات و اقدامات |
بررسی موانع و مشکلات مرتبط با مشاغل خانگی در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی |
1_ با عنایت به مطالب مطروحه و نظرات حاضرین در جلسه به منظور جلوگیری از هر گونه خلل در روند جاری فعالیت های مشاغل خانگی دارای مجوز که تمدید مجوز آنها طبق دستورالعمل جدید با مشکلاتی همراه بوده و یا اصلاً امکان پذیر نخواهد بود، پیشنهاد می گردد موضوع تمدید حداقل یک دوره ای مجوزهای مذکور با ضوابط و دستورالعمل های اجرایی قبلی انجام گیرد. 2_ نظر به اینکه دستورالعمل صادر شده به شماره 1888/100 مورخ 29/11/1399 از سوی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در عمل مشکلات عدیده ای را برای مشاغل خانگی در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی ایجاد خواهد نمود، لذا مقرر گردید هر یک از دستگاه های اجرایی مرتبط از جمله دانشگاه علوم پزشکی- سازمان های جها کشاورزی و صمت- اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی استان نظرات اصلاحی و کارشناسی خود را در زمینه اصلاح دستورالعمل مذکور حداکثر تا یکماه آینده به دبیرخانه شورای گفتگو مستقر در اتاق بازرگانی البرز ارائه نموده تا مراتب در یک جلسه کارشناسی دیگر مجدداً بررسی و پیشنهادات اصلاحی از طریق مراجع ذیربط پیگیری گردد. 3_ با توجه به اهمیت موضوع و نظر به اینکه احتمالاً استان های دیگر هم با مشکلات مطرح شده در حوزه مشاغل خانگی مرتبط با صنایع تبدیلی کشاورزی مواجه می باشند، لذا مقرر گردید دبیرخانه شورای گفتگوی استان موضوع را به سایر استان ها منعکس و نظرات استانهای دیگر نیز اخذ و مورد توجه قرار گیرد. |
|||
اولین جلسه کارگروه تخصصی بررسی نحوه تأمین زیرساخت های مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی دارویی ساوجبلاغ |
||||
دستور جلسه | شرح دستور | مصوبه | خبر جلسه | توضیحات و اقدامات |
بررسی نحوه تأمین زیرساخت های مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی ساوجبلاغ و تعیین محدوده آن (هاب دارویی کشور)"
|
1_ با عنایت به ضرورت تسریع در بهره برداری از منطقه ویژه اقتصادی دارویی ساوجبلاغ و بهره مندی استان از مزایای قانونی منطقه مذکور و در اجرای قانون ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی و ایجاد 13 منطقه ویژه اقتصادی، مقرر گردید محدوده فاز اول منطقه به مساحت 215 هکتار اعلام شده از سوی شهرک صنعتی دارویی برکت تعیین و به مراجع ذیصلاح اعلام گردد، لکن با توجه به ظرفیت های فراوان استان به ویژه در حوزه صنایع شاخص دارویی مطالعات لازم برای فازهای بعدی از جمله فاز (2) طی مدت 3 ماه آتی توسط شهرک صنعتی دارویی برکت انجام و تمام دستگاه های اجرایی نیز موظف به همکاری در این زمینه با شهرک مذکور خواهند بود. 2_ مقرر گردید اداره کل منابع طبیعی استان تا مشخص شدن کامل محدوده توسعه در فاز مطالعاتی (بند1) از هرگونه واگذاری اراضی ملی در اطراف شهرک صنعتی دارویی برکت که در محور توسعه طرح منطقه ویژه قرار دارند خودداری نمایند. 3_ مقرر گردید الزامات سند توسعه و سند آمایش استان در این خصوص مد نظر قرار گیرد. 4_ مقرر گردید شهرک صنعتی دارویی برکت نیاز های آتی منطقه در حوزه آب، برق، گاز و مخابرات را با رعایت مدیریت حداکثری بر مصرف آب جهت طرح و پیگیری در جلسات آتی به دبیرخانه کارگروه (اتاق بازرگانی البرز) ارائه نمایند. 5_ مقرر گردید در اجرای ماده 20 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، کمرگ استان نیازمندیهای استقرار در منطقه ویژه را به صورت کامل تهیه و جهت بررسی و طرح در جلسات آتی به دبیرخانه کارگروه (اتاق بازرگانی البرز) ارائه نمایند. 6_ مقرر گردید اداره کل راه و شهرسازی استان با همکاری سایر دستگاه های اجرایی مرتبط طرح اولیه ایجاد یک راه دسترسی مناسب جهت ارتباط منطقه ویژه اقتصادی با فرودگاه پیام را تهیه و همراه با برآورد اولیه هزینه اجرای آن جهت طرح و بررسی در جلسات آتی به دبیرخانه کارگروه ( اتاق بازرگانی البرز) ارائه نمایند. 7_ با عنایت به انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی شهرک صنعتی دارویی برکت و تصویب محدوده 215 هکتاری فاز اول منطقه ویژه اقتصادی دارویی ساوجبلاغ، مقرر گردید شهرک صنعتی دارویی برکت مستندات مربوط به مطالعات مذکور را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تحویل تا مراتب در یک جلسه تخصصی در حوزه زیست محیطی مورد بررسی قرار گیرد. 8_ با توجه به نقطه نظرات نماینده محترم سازمان جهاد کشاورزی استان مبنی بر پیش بینی شرایط مناسب جهت واگذاری اراضی به منظور استقرار متقاضیان احداث یا توسعه صنایع دارویی در شهرک صنعتی دارویی برکت مقرر شد مراتب در یک جلسه دیگر مورد بررسی قرار گیرد. |
|||
ششمین جلسه کارشناسی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز |
||||
دستور جلسه | شرح دستور | مصوبه | خبر جلسه | توضیحات و اقدامات |
بررسی نحوه جمع آوری و پایش اطلاعات فعالان اقتصادی استان به منظور استفاده در سیاست گذاری و تصمصم گیری های استانی و ملی |
1_ مقرر گردید در مرحله نخست اولویت با جمع آوری اطلاعات مربوط به اسامی شرکت ها، شناسه ملی و زمینه فعالیت بوده و در مرحله بعد سایر اطلاعات ازجمله مالیاتی و تامین اجتماعی به ان اضافه گردد. 2_ مقرر گردید یک کارگروه با مسئولیت اتاق بازرگانی و عضویت سازمان صمت، شرکت شهرکهای صنعتی، اتاق اصناف، شرکت توزیع نیروی برق، اداره کل امور مالیاتی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تشکیل و با طراحی یا بروزرسانی یک سامانه با ویژگی های مورد نظر در یک بازه زمانی مشخص، ضمن استفاده از دیتابیس دستگاه های اجرایی استان، آمار فعالان اقتصادی استان را جهت بهره برداری در سیاست گذاری ها و تصمیم گیریهای استانی و ملی تهیه تا در اختیار همه دستگاه های اجرایی استان قرار گیرد. 3_ مقرر گردید سازمان های مدیریت و برنامه ریزی، صمت و شرکت توزیع نیروی برق استان اطلاعات خود را برای تجمیع در اختیار اتاق بازرگانی البرز قرار دهند. 4_ مقرر گردید طرح اولیه توسط کارگروه مذکور تهیه و در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح گردد. |
|||
هفتمین جلسه کارشناسی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز |
||||
دستور جلسه | شرح دستور | مصوبه | خبر جلسه | توضیحات و اقدامات |
بررسی مشکلات آشکده های کندوان |
1_ با عنایت به موافقت کلی نمایندگان محترم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، بخشداری آسارا و موافقت مشروط نمایندگان محترم اداره کل حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی استان با ادامه فعالیت واحدهای پذیرایی آشکده های کوهستانی کندوان در صورت رفع دغدغه های زیست محیطی و انتظامی و امنیتی، مقرر گردید نقطه نظرات کارشناسی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس راه استان در خصوص استمرار فعالیت واحدهای مذکور از سوی دبیرخانه شورای گفتگو اخذ گردد. 2_ با توجه به صدور دادنامه های قضایی که عمدتاً قطعی گردیده و در مرحله اجرای احکام می باشد و همچنین در نظر گرفتن جوانب اجتماعی و انتظامی ناشی از اجرای احکام مذکور، مقرر گردید ضمن اخذ نظر مشورتی مدیر محترم امور حقوقی اتاق بازرگانی، مراتب در جلسات استانی با حضور مقامات ارشد قضایی و اجرایی طرح و پیگیری گردیده و نتیجه در جلسه شورای گفتگوی استان ارائه گردد. |
|||
هشتمین جلسه کارشناسی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز |
||||
دستور جلسه | شرح دستور | مصوبه | خبر جلسه | توضیحات و اقدامات |
بررسی مجدد موانع و مشکلات مرتبط با مشاغل خانگی در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی- دستورالعمل شماره 1888/100 مورخ 29/11/1399 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |
1_ با عنایت به عدم تناسب دستورالعمل اجرایی حداقل ضوابط فنی و بهداشتی مشاغل خانگی ابلاغ شده طی نامه شماره 1888/100 مورخ 29/11/1399 وزیر محترم وقت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با شرایط فعالیت فعالان مشاغل خانگی در حوزه مواد غذایی و احتمال بروز مشکلات عدیده در فعالیت واحدهایی که قبلاً اقدام به ثبت برند- اخذ سیب سلامت - تأمین فضای کافی- تجهیزات و امکانات و ... نموده اند، پیشنهاد می گردد موارد زیر به عنوان اصلاح دستورالعمل اجرایی صادر شده مورد توجه قرار گرفته و ضوابط اصلاحی جدید به کلیه دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات درمانی کشور ابلاغ گردد: _نظر به اینکه بر اساس ماده (3) قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، اعضای ستاد با ترکیب مشخص( نمایندگان ۲۰ دستگاه اجرایی و یا نهاد عمومی) می بایست تشکیل و برابر مفاد ماده (4) قانون مذکور و اختیارات و وظایف محوله سیاستگذاری و تصمیمگیری نمایند، لذا دستورالعمل مذکور که با تصویب نمایندگان تنها (4) عضو از اعضای ستاد تهیه و ابلاغ گردیده است، فاقد وجاهت قانونی بوده و هرگونه تغییرات در دستورالعمل های صادره قبلی می بایست بر اساس قانون و با تصویب ستاد صورت پذیرد. _از دیگر مشکلات دستورالعمل اجرایی جدید، محدود نمودن فعالیت مشاغل خانگی در حوزه مواد غذایی صرفاً به آشپزخانه واحد مسکونی با امکان ایجاد شرایط بهداشتی می باشد در حالیکه در ماده (2) قانون ، کسب و کار خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که با تصویب ستاد توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی( کل فضای مسکونی )بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل میگیرد و در نهایت منجر به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد. لذا محدود نمودن فعالیت صرفاً به آشپزخانه اولاً با روح قانون مغایرت داشته و ثانیاً در مواردی که فعالان حوزه مذکور اقدام به سرمایهگذاری و تجهیز بخشی از منزل مسکونی از قبیل پارکینگ - زیرزمین و ... نموده اند را با مشکل جدی و چالش مواجه میسازد. _ در بند (2-4) دستورالعمل اجرایی صادر شده بر محدودیت در ابزار و تجهیزات و ملزومات تاکید گردیده و ملزومات مورد استفاده باید از وسایل و ابزار آشپزخانه و فقط برای آماده سازی و بسته بندی محصولات باشد و صرفاً استفاده از دستگاه های دوخت حرارتی دستی و یا شیرینگ دستی و دستگاه خشک کن خانگی مجاز می باشد، در حالیکه محدود نمودن ابزار و تجهیزات به وسایل آشپزخانه و تجهیزات دستی اساساً با رعایت اصول و موازین بهداشتی که دخالت دست در تولید و بسته بندی مواد غذایی را به حداقل تقلیل می رساند، مغایرت داشته و عملاً با استفاده از تجهیزات و ظروف وسایل صنعتی و نیمه صنعتی اعمال دقیق ضوابط بهداشتی امکان پذیر می باشد. _ بند (4-5) دستورالعمل محدودیت جدی در ظرفیت تولید ( متناسب با گنجایش آشپزخانه ) و زمان عرضه محصولات تولیدی ( تا پایان روز تولید ) ایجاد نموده و فعالان این حوزه مجوز انبارش فرآورده تولیدی خود را ندارند، این در حالی است که بسیاری از فعالان این حوزه با اخذ مجوزهای قانونی و حضور فعال در بازارهای هدف، نیاز به تولید بیش از گنجایش آشپزخانه مسکونی خود را دارند. _ در بنده (4-8) دستورالعمل جدید بر عدم امکان انبارش مواد اولیه و نیز فرآورده های نهایی در واحد خانگی تحت هیچ شرایطی تاکید گردیده و محصولات تولیدی میبایست صرفاً در شهر محل استقرار واحد و در واحدهای روستایی علاوه بر روستای محل استقرار در سطح یکی از نزدیکترین شهرستان های مورد تقاضا عرضه گردد در حالی که بسیاری از فعالان این عرصه به ویژه فرآوری و بسته بندی محصولات غذایی که دارای ماندگاری بیشتری می باشند (به عنوان مثال بسته بندی قند و شکر، حبوبات، ادویه جات و ... ) نیاز به انبارش محدود و عرضه در سطح بیشتری را مطالبه می نمایند. _ بر اساس فهرست اقلام مشمول فعالیت مشاغل خانگی تعداد ۲۲ عنوان از فهرست قبلی مشاغل خانگی حذف گردیده که موجب از هم پاشیدگی تعداد زیادی از مشاغل خانگی پایدار و بعضاً با سوابق مفید و دارای سیب سلامت و برند شناخته شده در بازار می گردد، لذا تجدید نظر در فهرست جدید ضروری می باشد. _ بر اساس تبصره های ذیل دستورالعمل ابلاغی ، واحدهای فعال در حوزه مشاغل خانگی تحت هیچ شرایطی مجاز به استفاده از افزودنی اعم از رنگ، طعم دهنده، نگهدارنده و ... نمی باشند و صرفاً مجاز به استفاده از ادویه ها (نظیر زردچوبه و فلفل) و چاشنیها (نظیر آبلیمو، سرکه، آبغوره، عرقیات و گلاب )می باشند و تقاضاهای خاص در خصوص افزودنی های طبیعی نیز صرفاً پس از بررسی و تایید کمیته فنی دانشگاه علوم پزشکی امکانپذیر می باشد . لذا با اعمال این محدودیتها استمرار و ادامه فعالیت مشاغل خانگی در حوزه مواد غذایی با چالشهای جدی مواجه خواهد بود و تجدید نظر در این خصوص ضروری می باشد. 2_ مقرر شد اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان گزارشی از آخرین وضعیت مشاغل خانگی استان تهیه و به دبیرخانه شورای گفتگو مستقر ارسال نمایند. |
|||
اولین جلسه کارگروه تخصصی جمع آوری اطلاعات فعالان اقتصادی استان |
||||
دستور جلسه | شرح دستور | مصوبه | خبر جلسه | توضیحات و اقدامات |
برررسی روند دریافت اطلاعات فعالان اقتصادی از دستگاه های اجرایی استان |
1_ با عنایت به ارائه اطلاعات5142 واحد اقتصادی که بر اساس پروانه بهره برداری از سازمان صمت از تعرفه برق صنعتی در استان استفاده می نمایند توسط شرکت توزیع نیروی برق استان و همچنین ارائه اطلاعات واحدهای دارای پروانه بهره برداری توسط سازمان صمت استان، مقرر گردید اتاق بازرگانی البرز ضمن بررسی و تطبیق اطلاعات این دستگاه ها نواقص موجود را احصاء و اطلاعات تکمیلی را از این دستگاه ها دریافت نماید. 2_ با عنایت به اینکه اطلاعات ارائه شده توسط شرکت توزیع نیروی برق استان تنها بر اساس پروانه صادر شده از سوی سازمان صمت استان بوده و همچنین فاقد شناسه ملی واحدهای صنعتی می باشد، مقرر گردید شرکت توزیع نیروی برق ضمن ارائه اطلاعات واحدهای دارای مجوز از سایر دستگاه های اجرایی استان با همکاری اتاق بازرگانی البرز نسبت به تکمیل اطلاعات بر اساس شناسه ملی اقدام و یک دیتابیس اولیه جهت اجرای مراحل بعدی طرح تهیه گردد. 3_ مقرر گردید پس از تهیه دیتابیس اولیه توسط اتاق بازرگانی البرز، با توجه به مصوبه بند (7) هشتادمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مورخ 30/6/1400 مبنی بر لزوم همکاری همه دستگاههای اجرایی در این طرح، اطلاعات سایر دستگاه های اجرایی (اداره کل امور مالیاتی استان، سازمان تأمین اجتماعی، جهاد کشاورزی، شرکت گاز، اتاق اصناف و... ) دریافت و در نهایت ضمن تجمیع آنها و بر اساس داده های آنلاین و فصلی یک سامانه جامع طراحی گردد. 4_ مقرر گردید پس از جمع آوری اطلاعات اولیه، در جلسات آتی کارگروه محتوی و ویژگی داده های آماری مورد نیاز برای درج در سامانه و نحوه دسترسی سازمانهای مختلف بررسی گردد. 5_ با عنایت به اینکه اطلاعات ارائه شده توسط شرکت توزیع نیروی برق استان بر اساس موقعیت جغرافیایی مکان واحدهای اقتصادی می باشد، پیشنهاد گردید از این ظرفیت جهت تهیه نقشه GIS موقعیت جغرافیای واحدهای اقتصادی در سامانه استفاده گردد. |
|||
نهمین جلسه کارشناسی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز |
||||
دستور جلسه | شرح دستور | مصوبه | خبر جلسه | توضیحات و اقدامات |
بررسی احداث نیروگاه های مقیاس کوچک پایه گاز سوز (chp) در استان البرز |
1_ با عنایت به مشکلات ناشی از کمبود برق در ماههای گرم سال جاری و پیش بینی تداوم وضعیت در سال آتی با شدت بیشتر و به منظور جلوگیری از تبعات منفی ناشی از قطع جریان برق در واحدهای تولیدی از جمله آسیب رسیدن به تجهیزات و تاسیسات- افزایش بی رویه ضایعات - بیکاری شاغلین و از کار افتادن خط تولید و ... پیشنهاد می گردد با توجه به ظرفیت استان و در جهت اجرای مصوبه جلسات ۷۹ و ۸۰ شورای گفتگو مورخ 25/5/1400 و 30/6/1400 تمهیدات لازم جهت تشویق و ترغیب سرمایهگذاران در مرحله اول برای احداث ۴ واحد نیروگاه chp )مقیاس کوچک)پایه گازسوز هر کدام با ظرفیت ۲۵ مگاوات از سوی دستگاه های اجرایی ذیربط صورت پذیرد. 2_ موارد ذیل در جهت تشویق و ترغیب سرمایه گذاران پیشنهاد می گردد: الف) تخصیص زمین مناسب و مورد نیاز جهت اجرای طرح ب) پیش بینی تأمین گاز مورد نیاز و پایدار واحدهای نیروگاهی مذکور ج) پیشبینی و احداث خط انتقال برق جهت اتصال واحدهای مذکور به شبکه انتقال به نحویکه در صورت فقدان شبکه انتقال در نقاط مورد نیاز، اراضی تخصیص یافته در مجاورت و دسترسی به خطوط مذکور قرار گیرند. د)ارائه تضامین لازم و عقد قراردادهای تضمینی خرید برق تولیدی از طرف شرکت توانیر و سایر مراجع ذیربط و تضمین شرکت توانیر جهت بازپرداخت به موقع صورت حساب های صادره از سوی واحدهای نیروگاهی. ه) پیش بینی و اعمال مشوقهای مالیاتی و امور گمرکی در مرحله تجهیز و بهره برداری از طرحهای مذکور ی) پیش بینی اعطای تسهیلات مناسب بصورت استانی به منظور تسریع در سرمایه گذاری و خرید تجهیزات مورد نیاز جهت تسریع در اجرای واحدهای مذکور 3_ با مشخص شدن وضعیت مشوقات، بسته پیشنهادی سرمایه گذاری بر اساس مطالعات و اقدامات انجام گرفته توسط اداره کل امور اقتصادی و دارای استان با هماهنگی اداره کل مذکور تهیه و در قالب فراخوان عمومی توسط اتاق بازرگانی البرز انجام گیرد. توضیح اینکه در صورت تسریع در موضوعات عنوان شده میتوان پیشبینی نمود که تا قبل از شروع فصل گرمای سال ۱۴۰۱ واحدهای مذکور وارد مدار تولید گردیده و برق تولیدی آنها به شبکه توزیع تحویل گردد. |
تمامی حقوق برای اتاق بازرگانی استان البرز . محفوظ است